بررسی عوامل موثر بر تک سر نشینی خودرو
- رشته تحصیلی
- پژوهش علوم اجتماعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51680;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4347
- تاریخ دفاع
- ۱۳ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- سعید روحانی نژاد
- چکیده
- پژوهش حاضر نظریه ای مبنایی است در مورد علت های گزینش اتومبیل شخصی برای ترددهای روزمره در شهر تهران. دغدغه ی نظری پژوهشگر در طرح موضوع این است که چرا با وجود پیامدهای خطرناکی همچون آلودگی های زیست محیطی، اتلاف انرژی و زمان، تنش های روانی و... ، شهروندان شهر تهران همچنان برای سفرهای درون شهری خود از اتومبیل شخصی استفاده می نمایند. با توجه به کیفی بودن پژوهش برای پاسخ به این سوال، محقق با 30 نفر از ساکنین شهر تهران که از اتومبیل شخصی شان برای رفت و امد های روزمره استفاده می نمودند مصاحبه عمیق ساخت نیافته انجام داد. نمونه گیری پژوهش بر مبنای نمونه گیری نظری صورت گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد با وجود اینکه نظریه انتخاب عقلانی و بویژه نظریه دوراهی اجتماعی می توانند تا حدودی تبیین کننده موضوع مورد مطالعه پژوهش باشند، اما برای درک ظرافتها و منطق فرهنگی پدیده مورد بررسی، نیازمند نظریه های دیگری همچون روانکاوی، استحاله فضای عمومی و خصوصی و نظریه های مصرف هستیم. تک سرنشینی علیرغم اینکه از یک منطق اقتصادی که در چهارچوب نظریه انتخاب عقلانی می گنجد پیروی می کند لیکن در تحولات فرهنگی زندگی روزمره کلانشهر ها و بنیان های روانکاوانه انسان شهری نیز ریشه دارد. سلطه فرهنگ اتومبیل در کلانشهر ها یکی از این تحولات فرهنگی است. مفاهیمی همچون خرده فرهنگ جوانان ماشینی، مسأله امنیت زنان در حمل و نقل عمومی ، عزت نفس افراد هنگام استفاده از حمل و نقل عمومی و .... با لحاظ نمودن این متغیر ها در مدیریت حمل و نقل عمومی شهری می توان تا اندازه ای از حجم فزاینده ی تک سرنشینی در شهر تهران کاست.
- Abstract
- Following thesis is a grounded theory about preference of personal vehicles for daily commutes in Tehran. Research is seeking to find out the reason people choose their own personal car instead of public transportation in urban area despite they are facing devastating and catastrophic side effects of single-occupant vehicles. To find the answer, researcher has made 30 unstructured and semi structured interviews with drivers of single-occupant vehicles using their personal vehicle for daily commutes inside city. Sampled universe of study is all city dwellers using their own car in their routine urban life. Representativeness of sample is grasped with theoretical sampling technique. 14 of interviewees were women and the left were men. Results show despite rational choice theory’s competence to explain topic, it hinders us from understanding cultural details of studied phenomenon. Comprehending topic; it is necessary to use psychic, public & private space and consumption theories. Although frequency of single-occupant vehicles is influenced by our rational choices; but it has roots in urban cultural developments and psychic essentials of city dwellers too. Automobilitys domination in metropolitans is one of these cultural developments. Beside mentioned concepts, there exist new categories that can help us improve our understanding about topic. Concepts such as youth car subcultures, women’s security in urban public transportation, self-esteem of people using urban public transportation, etc. considering mentioned facts; we can ameliorate traffic situation in Tehran.