عنوان پایان‌نامه

موانع استقرار پایدار سیستم مدیریت کیفیت در کسب و کارهای کوچک و متوسط ایران



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "موانع استقرار پایدار سیستم مدیریت کیفیت در کسب و کارهای کوچک و متوسط ایران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 99;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49913
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    نرگس ایمانی پور

    کسب و کارهای کوچک و متوسط (SMEs) از ارکان اصلی اقتصاد هر کشور به شمار آمده و در رشد اقتصاد ملی نقش بسیار مهمی ایفا می نمایند ، از این رو توجه به SMEs و سبکهای مدیریتی مورد استفاده در آنها، از اهمیت فراوانی برخوردار است . برای مدیریت موفقیت آمیز و افزایش بهره وری در SMEs ، مدل های مدیریتی نظامند فراوانی پیشنهاد و به کارگیری شده است. یکی از مهمترین این مدلها، سیستم مدیریت کیفیت(QMS) مبتنی بر استاندارد ISO 9000 می باشد. گزارشهای بسیاری در خصوص موفقیت آمیز بودن نتایج استقرار ISO 9000 در SMEs ارائه شده است ؛ با این وجود موانع فراوانی دربرابر نگهداری اثربخش QMS و استقرار پایدار آن در سالهای بعد از اخذ گواهینامه وجود دارد ،که می تواند منجر به عدم دستیابی به بهبود مستمر در SMEs گردد . مرور ادبیات موضوع حاکی از آن است که مطالعات معدودی در خصوص شناسایی «موانع استقرار پایدار» و راه حل های غلبه برآن در «مقطع پس از اخذ گواهینامه» ISO 9001 ، انجام شده است. هدف از تحقیق حاضر شناسایی موانع استقرار پایدار سیستم مدیریت کیفیت در کسب و کارهای کوچک و متوسط است. در این تحقیق ابتدا با مطالعه جامع ادبیات موضوع، فهرستی از موانع شناسایی شده است، سپس از طریق مصاحبه با خبرگان و مسولین QMS در SMEs ، این فهرست به روز رسانی و بومی شده است،در نهایت با استفاده از شیوه تحقیق کمی اقدام به بررسی و درجه بندی اهمیت یافته های پژوهش(موانع) شده است. یافته های تحقیق نشان می¬دهد موانع شناسایی شده، دارای دو منشاء درون و برون سازمانی است . همچنین موانع به دو مقطع قبل از استقرار و بعد از استقرار سیستم مربوط می شوند. پژوهش انجام شده از منظر هدف کاربردی و از منظر روش تحقیق، از نوع آمیخته می باشد. کلید واژه ها: موانع ، استقرار پایدار، سیستم مدیریت کیفیت، استانداردIS0 9000 ، کسب و کارهای کوچک و متوسط.
    Abstract
    Now, most of the entrepreneurial activities and businesses are acting as Small and Medium _Sized Enterprises (SMEs).SMEs is one of the key pillars in economy of every country, which plays an important role in national economic growth. In this case considering SMEs and its used management methods has great importance. In order to achieve successful management and increase SMEs performance, various systematic models are proposed and applied. One of the most important of these models is Quality Management System (QMS) based on ISO 9000 Standard. SMEs managers in organizational life cycle are implementing these systems in their businesses based on various motivations and incentives. Many reports have presented about successes of ISO 9000 implementation results in SMEs. Despite of these reports, there are many barriers for effective maintenance of QMS and sustainable implementation of that in years post certification. These barriers should recognize for accessing continuous improvement in SMEs. Few researches have done about recognizing sustainable implementation barriers of this system and solutions of overcoming them after ISO 9001 certification. This article has studied sustainable implementation barriers of QMS in Iran Small and Medium-Sized enterprises. This research is applicable and its type of search method is base on mix method. In this research firstly by exhaustive literature review, list of barriers have recognized and then it has updated by interviewing with QMS responsible and experts in SMEs. At last, by survey research methods the identified barriers have studied, analyzed and ranked based on its importance. Research results show that these barriers have two internal and external organizational origins. In addition, barriers are relative to before system implementation and after system implementation. Keywords: Barriers, Sustainable Implementation, Quality Management System (QMS), ISO 9000 Standard, Small and Medium-Sized Enterprises (SMEs).