عنوان پایان‌نامه

مطالعه خوانش مخاطبان ایرانی از رمان جنگ



    دانشجو در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مطالعه خوانش مخاطبان ایرانی از رمان جنگ" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51189;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4290
    تاریخ دفاع
    ۱۲ مهر ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    حمید عبداللهیان

    این پایان‌نامه به مطالعه خوانش مخاطبان ایرانی از رمان جنگ با اتکا به آرای گادامر در باب هرمنیوتیک می‏پردازد، که در این زمینه رمان «سفر به گرای 270 درجه» نوشته «احمد دهقان» را انتخاب کرده و به تحلیل خوانش مخاطبان این رمان به عنوان یک رمان جنگی می‌پردازد و سعی دارد مدل زمینه‏ای مربوط به خوانش مخاطبان از رمان جنگ را ترسیم نماید. در کنار افزایش تعداد کتاب‌های منتشر شده در زمینه جنگ، پژوهشی در مورد رابطه مخاطب با این متون انجام نشده است و مسأله‌ای که در این پایان‏نامه برای من اهمیت دارد شناخت نوع مواجهه مخاطب با این متون است. این عدم شناخت از نوع مواجهه مخاطب با متن این مشکل را به وجود آورده است که در فرآیند تولید فنی و محتوایی متن، نقش و جایگاه مخاطب نادیده گرفته شده است و متون بر اساس نیاز و علاقه مخاطب تولید نشده یا کمتر تولید شده است و فرآیندهای فرهنگی در هاله‌ای از ابهامی که بین مخاطب و تولید کنندگان متون شکل گرفته بازتولید شده‏اند. این پایان‌نامه با شناختی که از نوع مواجهه مخاطب با متن رمان «سفر به گرای 270 درجه» به عنوان یک متن مرتبط با جنگ و همچنین نوع دریافت آنان-مخاطبان- از این متن ارائه می‌دهد، به نویسندگان و ناشران این حوزه کمک می‌کند تا شناخت درستی از مخاطبان فعلی متون جنگی داشته باشند. بنابراین انتظار می‌رود که این پایان‌نامه بتواند به حوزه سیاست گذاری و برنامه‌ریزی برای متون مرتبط با جنگ کمک کند. برای گردآوری داده‏های لازم برای این پایان نامه از ابزار پرسشنامه آنلاین و بحث گروهی متمرکز استفاده کرده‏ام و با برگشت 300 پرسشنامه و انجام سه جلسه بحث گروهی متمرکز با حضور 11 نفر کار تجزیه و تحلیل داده‏ها را آغاز کردم. در نهایت پس از تجزیه و تحلیل داده‏های جمع آوری شده پنج مقوله «رابطه بینامتنی»، «تفسیر بر اساس تجربه»، «اعتقاد به بازنمایی ایدئولوژیک»، «تمایز بین منابع انعکاس دهنده جنگ» و «خوانش بازاندیشانه» استخراج شد و مدل زمینه‏ای این پایان‏نامه با عنوان «چرخه خوانش بازاندیشانه مخاطبان از رمان جنگ (رمان سفر به گرای 270 درجه)» که روابط این مقوله‏ها را نشان می‏دهد ترسیم گردید.
    Abstract
    This thesis studies how iranian audience reads war novels, relying on the votes of Gadamer hermeneutic deals that in this field novel “Journey to Heading 270 Degrees” by Ahmad Dehghan" chose and deals to analyze the audience reading of this novel as a deals war novel and tries to draw underlying model about the audience reading of war novel. Besides increasing the number of books published in the field of war no research has been done about the connection of audience with these texts; and the question in this thesis which is important for me is the understanding the type of audience confronted with these texts. This lack of understanding of the audience confronted with text has been created this problem which in the technical production process, and text content, role and position of the audience is ignored and texts based on audience needs and interests are not produced or is less produced and cultural processes hung in the balance that are between audience and producers of texts have been reproduced. This thesis with its cognition at the kind of audience confronted with novel “Journey to Heading 270 Degrees” offers as a related text to war and their getting of this text and will help to authors and publishers in this area to have the right cognition of current war text audience. Therefore, it’s expected which this thesis can help in the scope of policy and planning in the texts about war. For gathering the necessary data for this thesis I have been used online questionnaires and focused group discussions and with 300 returned questionnaires, and conducted three focus group discussions with 11 people I began the data analysis. Finally, after analyzing data collected, five categories was extracted "the text seer," "interpretation, based on experience," "ideological belief representation," " the difference between war reflector resources" and "open minding reading” and underlying model of this thesis entitled "cycle open minding reading audience of the war novel (t