عنوان پایان‌نامه

مطالعه چگونگی معنا بخشی وادراک ریسک



    دانشجو در تاریخ ۱۳ مهر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مطالعه چگونگی معنا بخشی وادراک ریسک" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54342;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4440
    تاریخ دفاع
    ۱۳ مهر ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    غلامرضا غفاری

    غالب جریان های نظریه پردازی و تحقیقات در حوزه ریسک به پیوستاری میان دو چشم انداز واقع گرایی و برساخت گرای تعلق دارند. در حالی که چشم اندازهای واقع گرا به بررسی، تحلیل و پیش بینی ریسک های عینی به مثابه احتمال پیشامدهای ناگوار و ادراک ریسک مستقل از تاثیر فرآیندهای اجتماعی و فرهنگی توجه می کنند، در رویکردهای متاثر از چشم انداز برساخت گرایی مطالعه نحوه برساخته شدن معناهای ریسک تحت تاثیر فرایندهای اجتماعی و فرهنگی مورد توجه قرار می گیرد. هدف اصلی پایان نامه حاضر مطالعه چگونگی معنابخشی و ادراک ریسک در بستر زندگی فردی، دانشجویی و اجتماعی دانشجویان دانشگاه تهران، با اتخاذ رویکردی برساخت گرایانه می باشد. روش شناسی مورد استفاده در این تحقیق، روش کیفی و رهیافت نظریه مبنایی بوده است. در فرآیند جمع آوری داده ها به وسیله مصاحبه نیمه ساختار یافته با 21 دانشجو از دانشکده های مختلف دانشگاه تهران مصاحبه به عمل آمد. با استفاده از رویه های کدگذاری روش نظریه مبنایی مدل مبنایی تحقیق، شامل هشت نوع مقوله اصلی، به دست آمده است. این مقولات عبارتند از معناهای پدیده ریسک، شرایط ایجاد کننده ناشی از عاملیت فردی، شرایط ایجاد کننده ناشی از عوامل ساختاری، زمینه ها و شرایط آمیخته با ریسک، شرایط مداخله گر، نحوه تعامل، راهبردها و پیامدها می باشد. در مرحله کدگذاری گزینشی مقوله هسته "ساختن زندگی مطلوب در شرایط نامطلوب"، به عنوان انتزاعی ترین و نهایی ترین مقوله انتخاب شده است. بر مبنای این مقوله دانشجویان مورد مطالعه ریسک را وجه اجتناب ناپذیر شکل دادن به زندگی مطلوب در شرایط نامطلوب اجتماعی، فرهنگی و سیاسی می دانند. با توجه به یافته های این پایان نامه پدیده ریسک در نزد دانشجویان، بیش از آنکه پدیده و مفهومی عینی، علمی و فنی باشد، پدیده ای وابسته به تجربیات زیسته و خط سیر زندگی آنها در بستر شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی حاکم بر زندگی آنها می باشد. یافته ها و نتایج این تحقیق، اهمیت توجه به زمینه ها و شرایط فردی و اجتماعی که ریسک در آن ها ادراک و معنا می یابد، برجسته تر می سازد. واژگان کلیدی: ادراک ریسک، معنابخشی، برساخت گرایی، نظریه مبنایی، دانشجویان، دانشگاه تهران.
    Abstract
    Majority of the theorizing and researches in the area of risk belongs to a continuum ranging between the two perspectives of realism and constructionism. While realism investigates, analyzes and predicts objective risks as the probability of undesirable events and focuses on perception of risk independent from the effect of social and cultural processes, in the approaches based on constructionism, the study on mechanism of risk concept construction under influence of social and cultural processes is of interest. The main purpose of this research is study of sense making and perception of risk in the context of individual, academic and social life of students at Tehran University through adoption of an approach based on constructionism. The used methodology in this research is qualitative method and Grounded Theory. Data gathering process is performed using semi-structured interview with 21 students from various faculties of Tehran Universities. Using the coding procedures of the Grounded Theory method, the research’s basic model comprising eight principal categories has been obtained. These categories are risk meanings, generating conditions derived from individual agency, generating conditions derived from structural factors, contexts and conditions mixed with risk, intervening conditions, interaction mechanism, strategies and consequences. At the selective coding stage, the core category of making desirable life in undesirable condition has been selected as the most abstract category. Based on this category, the under study students consider the risk as the inevitable aspect in giving form to desirable life in undesirable social, cultural and political conditions. Given the findings of this thesis, the risk phenomenon in view of the students is rather a phenomenon related to their lived experiences and their life path in the context of social, cultural and political conditions prevailing over their life than an objective, scientific and technical phenomenon. Findings and results of this study accentuate the importance of paying attention to the individual and social context in which the risk finds meaning and perception. Key words: risk perception, sense making, constructionism, Grounded Theory, students, Tehran University