عنوان پایان‌نامه

طراحی تونل‌های زیردریایی



    دانشجو در تاریخ ۱۱ مهر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی تونل‌های زیردریایی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1558;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50413
    تاریخ دفاع
    ۱۱ مهر ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    مسعود پلاسی

    در این پایان¬نامه مطالعه¬ی موردی درباره¬ی نشست¬ها و همچنین نیروهای وارد بر پوشش در تونل¬های دوقلوی متروی شهر اهواز، در قسمت گذرنده از زیر رودخانه¬ی کارون، مد نظر قرار گرفته است. در ابتدا تلاش شده است تا با استخراج دقیق پارامترهای ژئوتکنیکی مدل رفتاری خاک سخت¬شونده و با استفاده از نتایج گزارش آزمایش¬های ژئوتکنیک انجام¬شده در زیر رود کارون، واقع¬گرایانه¬ترین مدل ممکن برای رفتار خاک به دست آید. پس از آن با مدل¬سازی توسط نرم¬افزار پلاکسیس و بررسی نشست قائم بیشینه در سطح زمین به عنوان پارامتر کنترلِ میزان صحت مدل¬سازی و مقایسه¬ی این پارامتر با تابع تجربی گوسی به دست آمده توسط Peck و Schmidt ، اصلاحات لازم در مدل¬سازی دو-بعدی و سه¬بعدی برای هر چه بیشتر منطبق شدن نتایج حاصل از مدل¬سازی با نتایج واقعی انجام شده است که در این پروسه روشی ابداعی توسط نگارنده، جهت برآورد مقدار مناسب برای ?MStage (پارامتر متناظر با میزان آزادسازی تنش) وارد شده است. همچنین تأثیر احداث تونل بر نشست¬ها و نیروهای وارد بر پوشش تونل مورد بررسی قرار گرفته است. درنهایت آنالیز حساسیت و مقایسه¬ی بین نتایج حاصل از استفاده از مدل¬های رفتاری خاک سخت-شونده و موهر-کولمب انجام شده است.
    Abstract
    In this thesis, a case study about surface settlement and linning forces in a zone of Ahwaz's subway twin tunnels that cross the Karoon river is considered. Firstly, intense effort has maid in extracting related hardening soil (HS) geothechnical parameters to prepare atmost realistic model that can predict soil behaviour well. Secondly, by PLAXIS code modelling and then compraising surface settlement trough with Goussian surface settlent trough, introduced by Peck and Schmidt, a method for modelling calibration is introduced. Thirdly, the effects of excavation on surface settlement and linning force are studied. Finally, sensitivity analysis is carried out and the result of HS model is validated by comparison with results of Mohr-Colomb model.