عنوان پایان‌نامه

سنجش دانش معلمان از روش های تدریس فعال و بکار گیری آن در فرایند تدریس



    دانشجو در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "سنجش دانش معلمان از روش های تدریس فعال و بکار گیری آن در فرایند تدریس" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش بزرگسالان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59409
    تاریخ دفاع
    ۱۰ مهر ۱۳۹۰
    دانشجو
    محسن جمالی
    استاد راهنما
    کمال درانی

    چکیده هدف این تحقیق به بررسی میزان دانش دبیران ازروشهای فعا ل تدریس ومیزان به کارگیری آنها درفرایند تدریس است . فرضیه ها و سوال های مربوط به تحقیق عباتند از اینکه آیا بین مدرک تحصیلی ،سنوات تدریس وزن ومردبامیزان آگاهی ومیزان بکارگیری تفاوت وجود دارد؟ روش تحقیق مورد استفاده دراین تحقیق توصیفی ،پیمایشی است وجامعه آماری 120نفرازدبیران مقطع راهنمایی شهر بروجن است که60 نفراز آنهابصورت تصادفی ساده انتخاب شده اندبرای جمع آوری دانش دبیران از پرسشنامه چند گزینه ای که ازمتون تخصصی به صورت محقق ساخته استفاده شده است.برای تجزیه وتحلیل دادهای کمی ازآمار توصیفی ووبرای آمار کیفی ازنرم افزار spssاستفاده شده است. روشهای فعال تدریس انواع متعددی دارند که از میان آنها چهار روش استقرایی ،دریافت مفهوم ،یاران در یادگیری وایفای نقش انتخاب وآزمون بعمل آمدوسوالات دارای روایی واعتبار هستندنتایج حاصل ازتحقیق نشان دادکه سطح نمرات دبیران نسبت به شناخت آنها از الگوهای جدید تدریس محدود ومیزان استفاده از روش های فعال تدریس نیز کم است وتفاوت معناداری بین نوع مدرک وسابقه ی تدریس وجنس در میزان شناخت وجود ندارد نتایج تحقیقات نشان میدهد که دبیران نسبت به روش های جدید تدریس شناخت وآگاهی چندانی ندارند ومیزان استفاده آنها از روشهای جدیدتدریس بسیار محدود است. با توجه به اینکه الگوهای جدید تدریس در عصر تحولات وفن آوری بعنوان یک ابزارکار تلقی می شود لزوم استفاده از این روش ها وترغیب وتشویق دبیران جهت استفاده ازاین روشهارا در آموزش می طلبد .لذا حجم کلاس ها متناسب ،تدوین محتوا متناسب و حجم کتابها محدود،ودر جشنواره هااز الگوهای جدید تدریس استفاده شود. کلید واژه های تحقیق عبارتند از: سنجش ،معلمان دوره ی راهنمایی ،روش های فعال تدریس ، فرایند تدریس .الگوهای تدریس،بکارگیری
    Abstract
    The end of this research is to find the rate of the teacher knowledge of the active methods of teaching and their using of this methods in teaching process theories and question about the range of the teachers knowledge of new teaching models are if there is a difference between the number of years of teaching man and woman and the rate of using active methods of teaching? The research method here is discriptive –measuring. The statistical group of 120 teachers of jounior schools of Borujen which 60 of them have been selected randomly. To gather the teachers knowledge question sheets of multiple answers taken of professional textes made by researchers has been used. To analyse the datas discriptive static and for the qualitive statice. The softwere spss have been used. Active methods of teaching consist of very much kinds among which four methods including inductive pragmatic partners In learning and playing roles have been choosen to check them. And the questions are reliability and validity. The results showed that the level of the teachers marks is low according to the their knowledge of new teaching methods and the range of using them too and no significant difference exitsts between the degree and the resume of teaching and gendev In the rate of knowledge. The results of the research show that the teachers don’t have much information about new teaching methods and they use them very restrictly . Because the new methods of teaching are recognized as a tool in the age of change and technology the nessecity of encouraging teachers to use them in education is considerable. So the number of students in a class and preducing good category and the restrictive capacity of the books