عنوان پایاننامه
بررسی عوامل موثر بر شرکت دوره ابتدایی منطقه برخوار در دوره های آموزشی کوتاه مدت ضمن خدمت در سال ۱۳۸۵-۱۳۸۴
- رشته تحصیلی
- آموزش بزرگسالان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 34964;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1230ع
- تاریخ دفاع
- ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۶
- دانشجو
- ناصر خلجی
- استاد راهنما
- کمال درانی
- چکیده
- این پژوهش به منظور بررسی عوامل موثر بر شرکت معلمان دوره ی ابتدایی منطقه ی برخوار (اصفهان) در دوره های آموزشی کوتاه مدت ضمن خدمت انجام شد. در این پژوهش عوامل موثر بر شرکت معلمان در این دوره ها شامل پنج مولفه : کیفیت برگزاری دوره ها ، زمان برگزاری دوره ها ، روش تدریس مدرس دوره ها ، امتیازات مترتب بر شرکت کنندگان در دوره ها و تبادل تجربیات حرفه ای و اطلاع رسانی سازمانی دوره ها می باشد. سوالات پژوهش شامل 5 سوال اصلی و 3 سوال فرعی می باشد.روش تحقیق از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر نحوه ی گردآوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی از دسته پیمایشی می باشد. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته حاوی 35 سوال بسته پاسخ و 2 سوال باز پاسخ استفاده شده و اعتبار آن از طریق آلفای کرونباخ 93/0 ارزیابی شده است.جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه ی معلمان دوره ی ابتدایی منطقه ی برخوار بود که در سال تحصیلی 85- 1384 در این منطقه مشغول به تدریس بوده و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. در آمار توصیفی : فراوانی ، درصد ، میانگین ، انحراف استاندارد و جداول و در آمار استنباطی ابتدا از آزمون خی تک متغیره برای بررسی هر یک از سوال های پرسشنامه و سپس در مورد متغیرهای سنوات خدمت و سطح تحصیلات که از دو گروه بیشتر دارند از تحلیل واریانس یک راهه و برای آزمون معنی داری و تفاوت آنها از آزمون تعقیبی توکی و در مورد متغیر جنسیت که دو گروه دارند از تی تست و از آزمون تی تک نمونه ای برای مقایسه میانگین هر مقوله با یک میانگین فرضی استفاده شده است. نتایج به دست آمده از یافته های پژوهش نشان می دهد که از میان 5 عامل موثر بر شرکت معلمان در دوره های آموزشی ، عوامل مربوط به کیفیت برگزاری دوره ها و امتیازات مترتب بر شرکت کنندگان در دوره های آموزشی ضمن خدمت بر شرکت معلمان در دوره ها تاثیر معناداری داشته اند. در عامل تبادل تجربیات حرفه ای و اطلاع رسانی سازمانی دوره ها بین نظرات زنان و مردان تفاوت معنی داری وجود داشت. در عوامل کیفیت برگزاری دوره ، روش تدریس مدرس دوره و تبادل تجربیات حرفه ای و اطلاع رسانی سازمانی دوره بین نظرات معلمان با سطح تحصیلات مختلف تفاوت معنی داری وجود داشت که از طریق آزمون تعقیبی توکی تفاوت بین گروه ها مشخص شده است.
- Abstract
- This research accomplished on short time education periods in the course of duty in order to study effective factors on participation elementary course teachers in Borkhar region. In this research effective factor in 5 factors: 1- convened period quality 2- Convened period time 3- Teaching method of period teachers 4- privileges of every period 5- interchanged professionally experiences and organizational information. Research questions are containing 5 main questions and 3 branch questions. Research method point of view target is an applied research it is a descriptive research point of view assembled data that it is a survey research. Researcher questionnaire is contain 35 closed –questions and 2 open –ended question. Data's assembled of this questionnaire and its validity assessment by cronbakh Alfa and it is 0/93. Universe is all elementary course teachers in Borkhar region in 1384-85 scholastic. They are choosed by random sampling method. For data analysis used of descriptive and inferential statistic. In descriptive statistic is used of frequency, percent, average, standard deviation and lists. In inferential statistic used of univariate chi square test for to study all questionnaire questions. Years and education level varieties were more than two groups and for their study are used of Tukey pursuit test. Of t-test and sampling t.tac test are used for gender variable that have two groups. For deviation comparison every part is used of supposed devation.results of research obtains show convened periods quality and privileges for every education period in the of duty have more significant affective than 3 factors else. In interchanged professionally experience and organizational information factor has a significant difference between woman and man views. In convened period quality, teaching method of period teacher and interchanged professionally experiences and organizational information factors have a significant difference with teachers various education level. This difference studied by tukey pursuit test between groups.