عنوان پایاننامه
طرح تحقیق _ زینب سیدی
- رشته تحصیلی
- مطالعات جوانان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50663;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4288
- تاریخ دفاع
- ۱۶ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- زینب سیدی
- استاد راهنما
- سیدضیاء هاشمی
- چکیده
- این تحقیق به منظور بررسی میزان تأثیر مدرسه بر فرآیند اجتماعی شدن دانش آموزان شهر گرگان انجام شده است. تأثیر سایر عوامل اجتماعی شدن شامل خانواده، رسانه و دوستان در افزایش و یا کاهش تأثیر مدرسه نیز مورد بررسی قرار گرفته اند. چارچوب نظری مورد استفاده، برگرفته از نظریه های اجتماعی شدن و نظریه ی گرامشی درباره هژمونی می باشد. جامعه آماری مورد مطالعه، دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانی شهر گرگان می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری کوکران تعداد 385 نفر نمونه جهت مطالعه انتخاب گردید. روش تحقیق روش کمی است و از ابزار پرسشنامه جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات در بخش ادبیات موضوع، مطالعه اسنادی و کتابخانه ای است. تجزیه و تحلیل داده ها در بخش توصیفی با استفاده از جداول فراوانی درصد و در بخش آزمون فرضیات با استفاده از آزمون اسپیرمن انجام گردید. نتیجه کلی این تحقیق نشان داد که مدرسه به عنوان یک کارگزار هژمونیک اجتماعی شدن توانسته است سیمایی مشروع در نظر دانش آموزان داشته باشد و همچنین به عنوان عامل اثر گذار در شکل گیری ارزش های دینی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی از سوی دانش آموزان معرفی شده است. واژگان کلیدی: اجتماعی شدن، هژمونی، عوامل اجتماعی شدن، مدرسه
- Abstract
- This study of school effects on students socialization process is done in Gorgan. Other socialization factors: family, friends and media that effect on increasing or decreasing of school effects have also been studied. Used a theoretical framework, derived from socialization theory and theory of Gramsci on hegemony. The statistical population, male and female high school students of Gorgan is the use of sampling Cochran was selected for the sample of 385 people. Quantitative methods are research methods. A questionnaire was used to collect data. Information collected in the literature, study and library of documents. The descriptive analysis of data using frequency tables and in the testing of hypotheses using Spearman test was performed. The overall results of this study showed that school as a hegemonic agent of socialization aspect could be legitimate in terms of students and As well as transition effects on the values of religious, political, economic, social, and the students are introduced