عنوان پایاننامه
بررسی عوامل موثر بر مصرف گرایی روستاییان . مطالعه موری : روستای کوشک هزار . نقد و تنگسرخ
- رشته تحصیلی
- علوم اجتماعی - توسعه روستایی - مدیریت توسعه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53176;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4357
- تاریخ دفاع
- ۱۱ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- سیما سروش
- استاد راهنما
- موسی عنبری
- چکیده
- به نظر میرسد با تغییر نگرشها درباره مصرف در جامعه روستایی ایران و رواج پدیده مصرفگرایی در جامعه، میل به مصرف در روستاییان نیز افزایش یافته و تمرکز از نیازهای اساسی به سمت نیازهای کاذب و مخصوصاً تجملی، تغییر پیدا کرده است. عوامل بسیاری در شکلگیری این پدیده اجتماعی دخیل هستند که بایستی با شناسایی این عوامل از گسترش بیشتر این پدیده جلوگیری کرد. مسئله اصلی این پژوهش شناسایی برخی از عوامل دخیل در به وجود آمدن و تشدید مصرفگرایی روستایی است. با استفاده از نظریات وبلن، بوردیو، ماکس وبر، مرتن، دوزنبری، فرانک و زیمل این مسئله مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش از روش تحقیق آمیخته تشریحی استفاده شده است. جامعه آماری مورد مطالعه را کلیه افراد بالای 15 سال سه روستای کوشک هزار(فارس)، نقندر(خراسان رضوی) و تنگسرخ (کهکلویه و بویراحمد) که مجموع آنها 2461 نفر بودهاند، تشکیل دادهاند که تعداد 300 نفر، با استفاده از نمونهگیری متناسب با حجم هر روستا و در نهایت با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده، افراد مورد مصاحبه قرار گرفتند. یافتههای مطالعه با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل واریانس، کی دو، آزمون t مستقل، آزمون مقایسه میانگینها، همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام، مورد تحلیل قرار گرفتند که مهمترین نتایج آن به شرح زیر میباشد: زنان مصرفگراتر از مردان هستند. درآمد، تحصیلات، گرایش به مادیگرایی، رضایت ¬از زندگی، رقابت منزلتی، بیان خود، نگرش مثبت نسبت به تبلیغات، رفت و آمد به شهر، رابطه معنیدار و مثبتی با متغیر وابسته (مصرفگرایی)داشتهاند همچنین سنتگرایی رابطه معنیدار و منفی با متغیر وابسته (مصرفگرایی) داشتهاند. اما از سویی دیگر محل تولد، استفاده از وسایل ارتباط ¬جمعی، رفت و آمد خانوارها نیز رابطه معنیداری با متغیر وابسته (مصرفگرایی) نداشتهاند.
- Abstract
- It seems that changing attitudes towards consumption in the rural community of Iran hasincreased the tendency to consumption among rural people and their focus on essential needs hasshifted to fakeones, particularly luxury. Several factors are involved in the formation of this social phenomenon that should be identifiedin order to prevent it. The main purpose of this study is identifying some of the factors involved in causing and exacerbating the consumerism. To do so, the problem has been addressedconsidering the theories of Veblen, Bourdieu, Simel, Weber , Merton, Dosenbury, and Frank. Mixed-method procedure has been employed in this study. The total statistical population was 2461 villagers (over 15 years old)living in Kooshk Hezar, Noqondar and Tangsorkh, 300 of whom were interviewed using proportionate-to-size sampling firstly and simple random sampling secondly. Findings were analyzed by analysis of variance, x2, , t-test,the test of means comparison, pearson correlation, and stepwise regression. The results show that: The women were more consumerist than the men.Income, education, tendencytomaterialism, life satisfaction, status competition, self-expression, positive attitude to advertisement, and commutingto city had a positive and significant relationship with the dependent variable (consumerism).also,Age and traditionalism had a negative and significant relationship with the dependant variable (consumerism). In the other hand,Marital status, place of birth, owning avehicle, owning amobile, goingon pilgrimage, ownership ofresidential units, geographical location, mass media, and commuting ofhouseholds did not have any significant relationship with the dependant variable (consumerism).