عنوان پایان‌نامه

شناسایی و طبقه بندی عوامل موثر در شکل گیری و شناخت بازارهای ویژه ( niche markets) در صنعت مواد غذایی ایران



    دانشجو در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی و طبقه بندی عوامل موثر در شکل گیری و شناخت بازارهای ویژه ( niche markets) در صنعت مواد غذایی ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت بازرگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61771
    تاریخ دفاع
    ۱۵ اسفند ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    سیدابوالقاسم میرا

    با توجه به شکل¬گیری فضای رقابتی در دنیا و سرایت آن به اقتصاد ملی کشورها، ما شاهد این واقعیت هستیم که در ایران نیز برخی از صنایع با فشارهای رقابتی بسیار جدی مواجه هستند و این پدیده به گونه¬ای کاملاً ملموس جریان کسب وکار و بقای آنها را تحت تاثیر قرار داده است. با مروری بر ادبیات مدیریت بازاریابی و همچنین بررسی و تحلیل روش¬هایی که برخی از شرکت¬های موفق و پیشرو در مواجه با چنین شرایط محیطی به¬کار گرفته¬اند، به نظر می¬رسد که خلق و انتخاب بازارهای ویژه (Niche Markets)، می¬تواند یکی از راهکارهای موثر برای حفظ سهم بازار، ارتقای آن و در نهایت موفقیت بنگاه در محیط¬¬های رقابتی باشد. با بکارگیری این استراتژی، شرکت¬ها می¬توانندگروه¬های خاصی از خریداران در بازار را شناسایی و انتخاب کنند که نیاز و خواسته آنها شبیه بخش مشخصی از بازار بوده اما دارای تفاوت¬های ویژه و خاص هستندکه این تفاوت¬ها باعث شده تا آنها بطور بالقوه تشکیل دهنده بازارهای ویژه باشند. بازارهای ویژه در واقع نوعی فرصت برای شرکت¬ها جهت حفظ سهم بازار و همچنین دسترسی به سهم بازار جدید و در نهایت توسعه بازار می¬باشد.از طرف دیگر، با توجه به اینکه صنعت مواد غذایی در ایران را می¬توان از جمله صنایعی به حساب آورد که در یک محیط رقابتی فعالیت می¬کند، موضوع مناسبی برای این پژ.هشتلقی شده است. در این پژوهش جهت شناسایی عوامل موثر بر شناخت بازارهای ویژه، محقق به مروری بر ادبیات تحقیق و همچنین بررسی نتایج تحقیقات انجام شده در این حوزه پرداخته و بر اساس اطلاعات گردآوری شده یک مدل مفهومی برای پژوهش ارائه نموده است.این مدل مفهومیشامل ابعادمحیط کلان، توانمندی¬های بنگاه¬هاو ویژگی¬های صنعت مواد غذاییمی¬باشدzکه هر یک از آنها نیز دارای شاخص¬های معینی بوده که همگی از ادبیات تحقیق اقتباس شده است.جهت آزمون مدل از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد که بر اساس نتایج حاصل از این آزمون مدل مفهومی تحقیق مورد تایید قرار گرفت. همچنین بر اساس نتایج حاصل از آزمون تحلیل عاملی، اولویت ابعاد مدل از نظر اهیمت جهت «شناخت بازارهای ویژه»، به ترتیب شامل 1- «توانمندی¬های بنگاه¬ها»، 2- «محیط کلان»، و 3- «ویژگی¬های صنعت مواد غذایی» می¬باشد. ازمدل معادلات ساختاری برای پاسخگویی به سؤالات تحقیق و آزمون فرضیه¬ها استفاده شد.
    Abstract
    ندارد