شناسایی عوامل موثر بر موفقیت نوآوری در صنعت دفاعی ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 105;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50273
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۰
- استاد راهنما
- محمد مهدی نژاد نوری
- دانشجو
- فرهاد نظری زاده
- چکیده
- این تحقیق به دلیل اهمیت و ضرورت نوآوری در صنایع دفاعی، بهمنظور توسعه توانمندیهای صنعت دفاعی در ارایه و بهبود محصولات دفاعی بهمنظور حفاظت و صیانت از کشور تعریف و به انجام رسیدهاست. تحقیق حاضر به دنبال این بوده تا عوامل موثر بر موفقیت نوآوری در صنایع دفاعی را شناسایی و رتبهبندی کند. بهاین منظور، ابتدا مدلها و مبانی نوآوری مورد کنکاش قرار گرفتهاست. سپس موفقیت نوآوری تعریف شده و ابعاد آن در عرصه اقتصادی و دفاعی تبیین شده و در ادامه، عوامل موثر بر موفقیت نوآوری در سه محور شناسایی و بررسی شدهاند. این سه محور عباتند از: فردی، سازمانی و محیطی. از سوی صاحبنظران مختلف، مولفهها یا عوامل متعددی بهعنوان متغیرهای موثر بر نوآوری مطرح شدهاست. در این تحقیق 76 عامل تاثیرگذار بر موفقیت نوآوری شناسایی، مقایسه و دستهبندی شد. از بین این 76 عامل، در تعامل با صاحبنظران علمی صنعت دفاعی، این عوامل به 44 عامل تقلیل یافت. بررسی میدانی موضوع به روش توصیفی-پیمایشی در هفت صنعت عمده دفاعی کشور، نشان داد که این عوامل از سوی صنایع دفاعی نیز بهعنوان عوامل موثر بر موفقیت نوآوری در صنایع دفاعی مورد تایید است. با اینوجود، مشخص شد تاثیرگذاری این عوامل روی نوآوریهای جهشی و تدریجی به یک اندازه نیست. به عبارت دیگر، ترتیب یا رتبه تاثیرگذاری 44 عامل مذکور بر موفقیت نوآوریهای جهشی و تدریجی متفاوت است. در عین حال، بهطور کلی میتوان چند مورد از مهمترین عوامل مشترک موثر بر موفقیت نوآوریهای جهشی و تدریجی را در صنایع دفاعی اینطور بر شمرد: • عوامل فردی:خلاقیت، تخصص، انگیزش، رضایت شغلی و ... • عوامل سازمانی: بودجههای نوآوری، یادگیری سازمانی، تحقیقات، مخاطرهپذیری و ... • عوامل محیطی: تهدیدات نظامی آینده، مطالبات و نیازهای نیروهای مسلح، تحولات فناوری و ... با توجه به نتایج آماری، صنعت دفاعی کشور از نظر تامین نیازهای فعلی و توانافزایی دفاعی نسبتاً موفق بوده، ولی در زمینه خلق فرصتهای آینده و اقتصادی و مالی چندان موفق نیست. مطالعه تکمیلی درخصوص وضعیت عوامل موثر بر موفقیت نوآوری، مشخص ساخت که وضعیت مجموعه عوامل فردی موثر بر موفقیت نوآوری در صنعت دفاعی کشور، در جهت تقویت و پشتیبان نوآوری مثبت ارزیابی میشود، ولی وضعیت عوامل سازمانی و محیطی، نسبت به شرایط مطلوب، چندان از نوآوری حمایت نمیکند. واژههای کلیدی: نوآوری، موفقیت نوآوری، عوامل موثر، صنایع دفاعی
- Abstract
- This study is defined & done due to importance & necessity of innovation in defense industry in order to develop defense industry’s capabilities. It try to define & rank influent factors on innovation success in defense industry. For this purpose, at first we review innovation models & principles. Then by defining innovation, we try to explore its dimensions in economy & defense field and in follow, we identify & analyze influent factors on innovation success on three groups. These groups are individual, organizational and environmental factors. Various scholars have defined multiple components and factors as influent variables on innovation. In this research, we identify, compare and rank 76 influent factors. Through these 76 factors, by doing a survey of defense industry scholars, we reduce them to 44 factors. Our filed study on seven main defense industries with descriptive- survey methodology, shows that defense industry society recognize these factors as the influent factors on innovation success. Nevertheless, our finding shows that their impact is not equal on incremental and radical innovation. In other words, these 44 factors have different rank in regard to their impact on incremental and radical innovation. In addition, some of the most important joint influent factors on incremental and radical innovation in defense industry are: • Individual factors: creativity, specialization, motivation, job satisfaction and … • Organizational factors: innovation budgets, organizational learning, research, risk taking and … • Environmental factors: future military treatments, army requirements and needs, technological changes and … By having a look on statistical results, we can conclude that Iran defense industry performance in meeting current needs and capability building is relevantly good but it is not so success in economical, financial and opportunity creation dimensions. A supplementary study about influent factors status shows that the influent individual factors on innovation success have a fair condition so it can enforce and supply innovation but in compare with ideal status, organizational and environmental factors do not support innovation very well. Keywords: innovation, innovation success, influent factors, defence industry