تاثیر شیوه های مختلف نمایش ویدئویی(ماهر مبتدی و الگوی از خود) و نوع بازخورد(خودکنترل جفت شده و آزمونگر کنترل)بر اکتساب یادداری و انتقال مهارت پرتاب دارت
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی و علوم ورزشی - رفتار حرکتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 821;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50321
- تاریخ دفاع
- ۱۱ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- حسین عابدینی پاریزی
- استاد راهنما
- داود حومینیان شریف آبادی
- چکیده
- هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر سه نوع بازخورد خود کنترل، جفت شده و آزمونگرکنترل به همراه سه شکل الگوی نمایش ویدئویی ماهر، مبتدی و الگوی از خود بر یادگیری مهارت پرتاب دارت بود. بدین منظور 135 دانشجوی فاقد هر گونه تجربه در پرتاب دارت در نه گروه با ترکیب هر سه نوع بازخورد و الگوی مورد مشاهده به صورت همتاسازی شده براساس عملکرد پیش آزمون توزیع شدند و تمرینات خود را به مدت 6 جلسه با دریافت بازخورد و مشاهده الگوی مربوط به گروه خود ادامه دادند. در پایان آزمون اکتساب به عمل آمد و با فاصله 48 ساعت بعد از اکتساب آزمون یادداری و انتقال نیز به عمل آمد. نتایج نشان داد پیشرفت از مرحله پیش آزمون به مراحل اکتساب، یادداری و انتقال در هر نه گروه رخ داده بود. اما تجزیه و تحلیل بیشتر نشان داد به طور کلی و بدون توجه به نوع بازخوردی که افراد دریافت کرده بودند بین میزان یادگیری افراد با توجه نوع الگوی مورد مشاهده تفاوت معنی داری یافت نشد یعنی این این سه دسته در مراحل اکتساب، یادداری و پیش آزمون تفاوتی معنی داری نداشتند. اما در مقابل اثر اصلی نوع بازخورد بدون توجه به شکل الگویی که مشاهده کرده بودند معنی داری بود و به طور کلی بازخورد خودکنترل منجر به یادگیری بهتری نسبت به دو نوع بازخورد دیگر شده بود. نتیجه تعامل نوع بازخورد و شکل الگو نیز معنی دار بود و اثرگذاری بیشتر انواع بازخورد به الگوی مورد مشاهده بستگی داشت. تحلیل بیشتر نتایج نشان داد افرادی که بازخورد خودکنترل دریافت کرده بودند زمانی که الگوی از خود را مشاهده کرده بودند یادگیری بیشتری در آن ها نسبت به زمانی که الگوی ماهر و مبتدی دریافت کرده بودند رخ داده بود. اما در دو بازخورد دیگر زمانی یادگیری بیشتر رخ داده بود که الگوی ماهر را مشاهده کرده بودند. نتایج پاره ای از تحقیقات پیشین را تأئید کرد. برتری بازخورد خود کنترل در یادگیری را می توان به بهبود فرایندهای انگیزشی نسبت داد. همچنین تفاوت بین نوع الگو (برتری مدل ماهر) فقط در اکتساب مشاهده شد که شاید ناشی از اثرات موقت تمرین باشد که با رفع آن در مرحله یادداری و انتقال این برتری مشاهده نشد، این یافته نیز شاید براثر کوتاه بودن دوره تمرین باشد.
- Abstract
- The present study investigated the effects of three types of feedback with three patterns on learning the skill of throwing darts. Patterns was included expert, novice and self-modeling. Feedback was included self-control, yoked and instructor. 135 were distributed in nine groups that rehearsed for 6 sessions. Tests were performed at the end of acquisition. Within 48 hours after the acquisition, retention and transfer tests were also. The test results showed improvement from pre-acquisition, retention and transfer had occurred in 9 groups. there was no significant difference between the model studied. But there was no significant difference between the groups feedback. Self-control feedback lead to better learning than the other two types of feedback. The interaction of feedback and the model was significant. Group self controls-self modeling was to learn more. Some results confirmed previous research.