عنوان پایاننامه
بررسی عوامل موثر بر توسعه صادرات محصول سوهان استان قم
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 00352;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49837
- تاریخ دفاع
- ۱۴ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- علی احمد روشنائی
- استاد راهنما
- حسن زارعی متین
- چکیده
- چکیده : با توجه به اهمیت صادرات غیر نفتی و ضرورت توجه به این مهم در راستای رشد وتوسعه اقتصادی کشور، به ویژه صادرات مواد غذایی و شیرینی جات، هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل موثر بر توسعه صادرات سوهان استان قم میباشد. برمبنای هدف تحقیق، ابتدا با بررسی ادبیات موضوع، تحقیقات گذشته و نظرات خبرگان و اساتید محترم راهنما تعداد 7 عامل به عنوان عوامل مؤثر بر توسعه صادرات سوهان استان قم شناسایی شدند . این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و ازنظرگردآوری اطلاعات، توصیفی - پیمایشی است. قلمرو مکانی آن، محدوده جغرافیایی استان قم و دوره زمانی انجام این تحقیق، بهار و تابستان سال 1390 میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فروشندگان سوهان در استان تشکیل می دهند.ازآنجا که اکثرافراد جامعه آماری این تحقیق، بی سواد یا کم سواد میباشند، لذا با معرفی سازمان بازرگانی، ناگزیر تعداد 9 نفر از افرادی که از سطح تحصیلات بالاتری برخوردار بوده و در زمینه صادرات به ویژه صادرات سوهان صاحب نظر و خبره بودند، به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق جهت تجزیه وتحلیل داده ها از تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) استفاده شده است و نتایج حاصل از تحلیل دادهها بیانگر این است که تمامی عوامل شناسایی شده دارای اهمیت بوده و اولویتبندی آنها به این ترتیب می باشد: استانداردهای بهداشتی، نوع بسته بندی، کیفیت مواد اولیه، تبلیغات، قیمت، سیستم توزیع و حمل ونقل و متنوع بودن شکل ظاهری سوهان . واژگان کلیدی: صادرات، توسعه صادرات، سوهان، قیمت، کیفیت، توزیع، بسته بندی و تبلیغات.
- Abstract
- Abstract With regard to the importance of non-oil exports – especially sweetmeat exports – and its significant role in Iran's economical growth and development, the study at hand aims at examining the effective factors in the development of the Qom Sohan exports. At first, based on the research objective and through the related literature review, the previous research and the respected experts' and supervisors' opinions, 7 influential factors were identified in the development of the Qom province Sohan exports. Population of the research includes all Sohan producers, exporters, and sellers within the Qom province geographical realm. Due to the fact that a paired comparison questionnaire has been used in this study and most of the activists in Sohan field are illiterate or lowly literate and could not answer the written questions, 9 activists who had higher educational levels and were experienced in and experts of exports where chosen as sample. They expressed their opinions orally about the paired comparison of the effective factors in Sohan export. In this study, the Analytical Hierarchy Process (AHP) technique was used to analyze the data. Data analysis results show that all identified factors were significant and their prioritization is in this way: health standards, packaging, the quality of the ingredients, advertisement, price, the transportation and distribution system, and the variety in the Sohan appearance. This research project is an applied one, which uses descriptive-survey data collection method. Its territory includes the Qom province geographical realm and the data collection is done from March to September of 2011. Key words: exports, exports promotion, Sohan, price, quality, distribution, packaging, advertisement.