عنوان پایاننامه
بررسی اثر بخشی دوره های آموزشی اقدام پژوهشی بر مهارتهای حل مساله معلمان منطقه تبارکان مشهد در بین سالهای ۸۵-۸۳
- رشته تحصیلی
- آموزش بزرگسالان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 38993;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1363ع
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۸۷
- دانشجو
- حسن فصیحی
- استاد راهنما
- کمال درانی
- چکیده
- چکیده تحقیق: آنچه میتواند در نظام آموزش و پرورش، ظرفیت تحول و پویایی مستمر ایجاد کند، نظام پژوهشی است که نباید در سطح مسئولان محدود شود، بلکه باید میدان را برای معلمان فراهم آورد. دیدگاههای جدید تحقیقات آموزشی اهمیت زیادی برای معلم قایل شدهاند. بدین جهت برخی از صاحب نظران رویکرد اقدام پژوهی را توصیه کرده اند. پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی دوره های آموزش اقدام پژوهی بر توسعه مهارت های حل مساله معلمان انجام شد. در این پژوهش مهارت های حل مساله شامل 5 مهارت تعریف مساله، جمع آوری راه حل های مختلف، انتخاب بهترین راه حل، اجرای بهترین راه حل و ارزیابی راه حل اجرا شده بود که اکثر صاحب نظران به آن ها اشاره کرده اند. روش تحقیق از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی از دسته پس رویدادی یا علّی مقایسه ای می باشد. آزمودنی ها در دوگروه آموزش دیده و آموزش ندیده قرارگرفتند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته حاوی 33 سئوال بسته پاسخ و 5 سوال باز پاسخ استفاده گردید. و اعتبار آن از طریق آلفای کرونباخ 92/0 ارزیابی شد. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه ی معلمان مرد آموزش دیده و آموزش ندیده منطقه تبادکان مشهد بوده است که همگی دارای مدرک لیسانس و طیف سنی آن ها بین 36-33 سال و سابقه خدمت آن ها بین 16-13سال بوده است. و از روش نمونه در دسترس استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج نشان داد که تفاوت دو گروه آموزش دیده و آموزش ندیده در مهارت¬های جمع آوری راه حل های مختلف و ارزیابی راه حل اجرا شده، معنادار است و در مهارت های تعریف مساله، انتخاب بهترین راه حل و اجرای بهترین راه حل، تفاوت معناداری وجود ندارد. در خصوص تاثیرعامل مقطع تحصیلی در آموزش اقدام پژوهی بر مهارت های حل مساله، نتایج نشان داد که تنها در مهارت جمع آوری راه حل های مختلف، بین مقطع ابتدایی و متوسطه رابطه معناداری وجود دارد. همچنین مشاهده شد که بین رشته های علوم انسانی و علوم پایه، در خصوص تاثیرعامل رشته تحصیلی در آموزش اقدام پژوهی بر مهارت های حل مساله، در تمامی مهارت های حل مساله رابطه معناداری وجود دارد. کلید واژه ها: اثربخشی، اقدام پژوهی، مهارت های حل مساله
- Abstract
- Abstract Systematic researching is the issue that is able to create the capacity of reformation, and continuous dynamics in the educational system of Iran. It should not be limited just to the educational authorities, but the field should be prepared for the teachers too. In new prospects of educational investigations, teachers’ role is outstanding. So, some educational authorities have recommended the Action Research approach. The present research was going to examine the efficiency of action research courses on developing the teachers’ problem solving skills. In this study, problem solving skills consisted of 5 skills, including: 1. defining problem; 2. collecting different solutions; 3. selecting the best solution; 4. performing it, and 5. evaluating the performed solution. Those 5 skills were mentioned by most of the authorities in the field of problem solving. The design of the present study, regarding its aim was an applied research, and considering its data collection procedure was a descriptive research with casual- comparative approach. The participants of the study were located in two groups of those who passed the action research course, and who did not pass it. For data collection, a researcher-made questionnaire was used. It consisted of 33 questions in 5 scale likert form, and 5 open-ended questions. The reliability of the questionnaire was confirmed by using Cronbach’s alpha correlation. The result showed r = 0.92, which indicated a high reliability. The participants of the study were all male teachers in Tabadkan district of Mashhad who either passed the action research course or not. All of them were B.A. bachelor and their age range was between 33-36 years old; and the years of their services were between 13-16. For selecting the participants, the available sample technique was used. In order to analyze the results of the study, both descriptive and analytical statistics were used. The results indicated that th