عنوان پایاننامه
بررسی وضعیت سیستم آموزشی شرکت جابون بر اساس استاندارد آموزشی ISO ۱۰۰۱۵
- رشته تحصیلی
- آموزش بزرگسالان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39848;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1395ع
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۸۷
- دانشجو
- مصطفی حاجی حسینی
- چکیده
- با توجه به اهمیت روز افزون منابع انسانی به عنوان یکی از ارکان توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی و آشکار شدن نقش انسان در فرایند های یاد شده ، موضوع پرورش و تربیت نیروی انسانی تبدیل به یکی از اساسی ترین اهداف و سیاستهای جوامع و سازمانهای امروزی گشته است . تربیت نیروی انسانی به عنوان فرایندی نظام مند و پیوسته ، از اهداف سازمانهایی است که پویایی و سازگاری با شرایط زمانی را در سرلوحه اهداف و خط مشی کاری خود قرار داده اند و در راه تربیت نیروی انسانی از ابزار های مختلفی همچون آموزش های بدو استخدام ، آموزش های حین کار و ضمن خدمت و سایر مولفه هایی که منجر به افزایش دانش ، مهارت و توانایی های تازه در منابع انسانی می گردد استفاده می شود ، لذا سیستم دهی و نظام مند کردن فرایندهایی همچون آموزش در سازمانهایی امروزی گامی بلند در جهت تطبیق شرایط سازمان با ویژگیهای برون سازمانی و شرایط حاکم بر جامعه می باشد و به نوعی پیش بینی کننده بخش از موفقیتها و شکست های آینده یک سازمان می باشد. در پژوهش حاضر سیستم آموزشی شرکت صنعتی جابون که یکی از بزرگترین تولید کنندگان تابلوهای برق در سطح خاور میانه می باشد با استاندارد بین المللی فرایند آموزش ISO 10015 مورد ارزیابی و مقایسه قرار خواهد گرفت . برای این کار ابتدا پرسشنامه هایی در اختیار 30 نفر از مدیران و سرپرستان شرکت مذکور که در بیشتر مراحل فرایند آموزش در این سازمان دخیل هستند و در این پژوهش به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شده اند ارائه گردید و نامبردگان به این پرسشنامه ها که تمامی مراحل فرایند آموزش اعم از ( تدوین شایستگی ها ، نیاز سنجی آموزشی ، طراحی و برنامه ریزی آموزشی ، اجرای آموزش ، ارزشیابی آموزشی و نظارت و بهبود ) فرایند آموزش می باشد پاسخ دادند. در مرحله بعدی پرسشنامه های مذکور در اختیار تعدادی از کارشناسان و مسئولین منابع انسانی و آموزش شرکت قرار گرفت و نتایج بدست آمده از این دو نظر سنجی تحلیل و مقایسه گردید و برای اطمینان بیشتر از نتایج بدست آمده ، پژوهشگر در بررسی میدانی به پایش فرایندها ، مستندات ، سوابق اجرایی و سایر مولفه های مربوطه پرداخت تا در پایان از مجموع موارد مطرح شده نتیجه گیری بهتری به عمل آورد . نتایج هر دو نظر سنجی به عمل آمده اندازه ای پایین تر از متوسط استاندارد را نشان داد و در تحلیل مولفه های استاندارد نیز این مساله مشخص گردید که برخی از مقوله های اصلی استاندارد مانند فرایند های تدوین شایستگی ها ، نیاز سنجی آموزشی و طراحی و برنامه ریزی آموزش در سیستم آموزشی مذکور دارای اهمیت بیشتر بوده و صحیح تر اعمال و اجراء می گردد و برخی از فرایند های استاندارد مانند اجراء و فراهم آوری آموزش و نظارت و بهبود ضعیف تر و ناشناخته تر باقی مانده است که در این مرحله با بررسی میدانی پژوهشگر و تجزیه و تحلیل به عمل آمده ، نقاط ضعف این سیستم نسبت به استاندارد بین المللی ISO 10015 شناخته شده و پیشنهاداتی در جهت رفع نقائص این سیستم ارائه گردیده است .