عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر دشواری موضوع و سطح مهارت زبانی زبان اموز بر درستی و روانی نوشتار و تراکم و پیچیدگی واژگان نگارش
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1548/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52275;کتابخانه پردیس ارس شماره ثبت: 224
- تاریخ دفاع
- ۲۶ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- ناهید صادقی
- استاد راهنما
- داود برزآبادی فراهانی
- چکیده
- هدف از این تحقیق بررسی تأثیر دشواری موضوع نگارش و دانش زبانی زبان آموز بر مهارت نوشتاری وی می باشد. این تحقیق به دو دلیل عمده شایان توجه است، اول آنکه نتایج گزارش شده در تحقیقات پیشین جامع و قانع کننده نبوده است، همچنین عدالت در انتخاب موضوع نگارش و یکسانی سطح دشواری موضوع در آزمون TOEFL بین محققین محل بحث و اختلاف نظر می باشد؛ زیرا موضوعات نگارش در جلسات مختلف آزمون متفاوت می باشد. جامعه آماری این تحقیق 50 زبان آموز ایرانی در سطوح مختلف زبان انگلیسی می باشند که طی دو جلسه، دو نگارش با یک موضوع دشوار و یک موضوع آسان ارائه می دهند. نگارش های زبان آموزان با بکارگیری معیارهای دقیق و کمی مورد تحلیل قرار گرفت. در این تحلیل ما به بررسی تفاوتهای نگارش از نظر الف: روانی در نگارش ب: درستی در نگارش ج: پیچیدگی ساختاری د: تمرکز واژگان، پرداختیم. نتایج این تحلیل مشخص کرد که زبان آموزانی که از دانش زبانی بالاتری برخوردارند، درستی و روانی بیشتری در نگارش دارند. همچنین در نگارش موضوع آسان، تمرکز واژگان بالاتری گزارش شد. براساس مشاهدات این تحلیل، تفاوت معناداری میان دشواری موضوع نگارش و دانش زبانی زبان آموزان بر مقیاس های ارزیابی مهارت نوشتاری مشاهده نشد.
- Abstract
- The aim of this research is to investigate the effects of topic difficulty and its interplay with language proficiency on writing performance. This issue is worth investigating for two main reasons: Previous quantitative attempts to examine factors affecting writing in English as a foreign language have been inconclusive; and opinions vary on whether or not proficiency test administrations of TOEFL, which randomly change multiple topics with different content areas are parallel in terms of difficulty and general to all examinees. Participants were 50 Iranian language learners of English who wrote two topics of varying degree of difficulty in an assessment setting similar to TOEFL. Their level of English proficiency varied, judging from the scores reported from a TOEFL standardized test. A number of analytic detailed measures were employed to examine whether there were any differences in the participants’ performances elicited by the different prompts in terms of their linguistic accuracy, fluency, linguistic complexity and lexical density. Results of the quantitative analyses that have been carried out showed that writing performance of more proficient learners was more accurate and to a great extent more fluent than that of less proficient ones. The results further revealed that prompt difficulty has a significant effect on the lexical density of the EFL learners. These findings also suggest that the interaction between level of language proficiency and prompt difficulty does not have any significant effect on the writing performance of the students.