عنوان پایان‌نامه

طراحی مدل کسب و کار الکترونیکی خدمات دارویی



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی مدل کسب و کار الکترونیکی خدمات دارویی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 204;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52964
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۰

    امروزه بهره¬گیری از قابلیت¬ها و ظرفیت¬های فناوری اطلاعات باعث پیشرفت وتحولات سریع در کلیه حوزه¬ها خصوصاً حوزه سلامت الکترونیک شده است. در حال حاضر میلیونها نفر از طریق اینترنت و رایانه، به جستجوی اطلاعات پزشکی و سلامتی می¬پردازند و سایتهای پزشکی در زمره پر بیننده¬ترین سایتها به شمار می¬روند. با توجه به اینکه در وزارت بهداشت 8،687 داروخانه به ثبت رسیده و ایران یکی از بزرگترین مصرف¬کنندگان دارو در جهان می¬باشد، بنابراین استفاده از این فناوری به عنوان واسطه¬ای مؤثر و در دسترس جهت ارائه اطلاعات و خدمات به روز و به هنگام مورد توجه کارشناسان و تصمیم گیران سطوح کلان جامعه در حوزه سلامت قرار دارد. هدف از انجام این پژوهش طراحی اجزای مدل کسب و کار الکترونیک خدمات دارویی در ایران است. بدین منظور با استفاده از روش تحقیق آمیخته که شامل مصاحبه در بخش کیفی و پرسشنامه در بخش کمی است، از مدیران کسب و کارهای نظام سلامت که حداقل 10% فعالیت آنها از طریق اینترنت بود، مصاحبه¬ای به عمل آمد، که اجزای مدل کسب و کار را تعیین می نمودند. پس از تحلیل و کدگزاری داده ها پرسشنامه¬ای تدوین شده و روایی آن از طریق خبرگان دانشگاهی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (98/0) سنجیده شد. پس از توزیع پرسشنامه بین 181 مدیر داروخانه و شرکتهای بخش دارویی در سطح شهر تهران و تحلیل توصیفی و استنباطی داده¬ها از طریق SPSS اجزای مدل کسب و کار الکترونیک خدمات دارویی بر اساس مدل استروالدر تعیین گردید که این اجزا عبارتند از : بخش محصول/خدمت، مشتری، ارتباط با مشتری (اعتماد مشتری، وفاداری مشتری)، کانال توزیع، فعالیت¬ها، ساختار شرکتی، شرکا، منابع، مدل درآمدی، قیمت گذاری و ساختار هزینه. واژگان کلیدی: کسب و کار، مدل کسب وکار، مدل کسب وکار الکترونیک، خدمات دارویی الکترونیک.
    Abstract
    Taking advantage of the capabilities and capacities of today's technology makes rapid progress in all areas, especially in the field of e-Health. Currently, millions of Internet and computer users searching for medical information and addressing health and medical sites are among the most of the sites visits. According to statistic information, Iran is one of the biggest users of drugs in the world; therefore the use of this technology as an effective and available tool to provide information and services to date and to point has been attended by the experts and decision makers at the macro level of society in the health field. The aim of this study is to explain the components of e-business model for pharmaceutical services in Iran. To reach it a mixed methodology has been used and developed by interview in quality section with managers of health business which has at least 10% internet based activities and questionnaire in quantity section. After analyzing the data and the encodings, a questionnaire was developed and measured its validity via the experts and reliability through Cronbach's alpha (0.98). After distributing the questionnaire through 181 managers of pharmacies and distribution of drugs companies in Tehran, the gathered data was analyzed via SPSS software and the components has been determined as service, customer, customer relationship (customer confidence, customer loyalty), distribution channels, activities, the firm structure, partners, resources, revenue models, pricing and cost structure. Keywords: business, business model, business model, electronics, medical electronics.