بررسی عوامل درون سازمانی موثر بر رشد مهراتهای ئزندگی دانش آموزان سال سوم تحصیلی شهر رامیان
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49355
- تاریخ دفاع
- ۰۹ خرداد ۱۳۹۰
- دانشجو
- حبیب شهرکی نیا
- استاد راهنما
- محمد رضا کرامتی
- چکیده
- این تحقیق به منظور بررسی عوامل درون سازمانی مؤثر بر رشد مهارتهای زندگی دانشآموزان سال سوم متوسطه منطقه رامیان انجام شد. جامعه آماری کلیه مربیان دبیرستانهای منطقه رامیان استان گلستان در سال تحصیلی 89- 88 و 814 نفراز دانشآموزان سال سوم متوسطه منطقه رامیان بودند.. برای تعیین حجم نمونه براساس جدول مورگان 180 نفر مربی و 270 نفر دانشآموزان انتخاب شدند. اطلاعات از طریق دو نوع پرسشنامه ویژه دانشآموزان، و پرسشنامه ویژه مربیان که هر کدام دارای چهل سؤال بودند جمع آوری شد. برای تعیین روایی پرسشنامه نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرم افزارspss بار? تجزیه و تحلیل آماری قرارگرفت. نتایج نشان داد که؛ محتوای کتابهای درسی، تلاش عوامل اجرایی و آموزشی، امکانات کالبدی و مالی، برنامههای آموزش و پرورش در رشد مهارتهای زندگی دانشآموزان مؤثراست. باتایید سوال اصلی تحقیق نشان داد؛ بین عوامل درون سازمانی و رشد مهارتهای زندگی دانشآموزان رابطه وجود دارد. هرچه عوامل درون سازمانی از جمله؛ محتوای کتابهای درسی، تلاش عوامل اجرایی و آموزشی مدرسه، امکانات کالبدی و مالی مدرسه، برنامههای آموزش و پرورش بیشتر در مدرسه برای دانشآموزان فراهم باشد باعث رشد بیشتر مهارتهای زندگی در دانشآموزان خواهد شد. واژگان کلیدی: مهارت، مهارتهای زندگی و مهارتهای اصلی زندگی.
- Abstract
- The subject of this research is Evaluation The effect of inter organizational elements on developments of hish schools students life skills in third grade of high school in Ramian urban.The population is all the teachers and 814 students in this level in Ramian of Golestan provience in 2009/2010. For this reason we selected 180 teachers and 270 students according to morgan table. The data collected by two questionnarers for teachers and students with 40 questions. The validity of them have taken by Cronbach,s Alpha. Analysis of data showed that text books,office factors struggels, faculties ,tools,finance and education plans improve the living skills of students. The main question showed there is a relationship between interactional factors and improving students living skills in other words the more inter organizational factors, the more students living skills. Key words:skills, life skills, main living skills