شناسایی عوامل موثر بر انتخاب استراتژی تجاری سازی تحقیقات در حوزه بیوتکنولوژِی در ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 138;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51159
- تاریخ دفاع
- ۲۳ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- زهرا کلاتهایی
- استاد راهنما
- جهانگیر یدالهی فارسی
- چکیده
- صنعت زیست فناوری در بخش صنایع نوین از جایگاه ویژه و خاصی برخوردار است و در کمتر از سه دهه، سرعت رشد و توسعه در زمینههای کاربردی آن شگفتآور مینماید. زیست فناوری از تکنولوژیهای مهم و حیاتی است که موفقیت و تاثیرگذاری آن خود معلول تواناییها و حوزه عمل وسیع آن میباشد. غالب شرکتهای زیست فناور کشور شرکت های نوپا و کوچکی هستند و با وجود اینکه چندین سال از فعالیت آنها در این حوزه می گذرد هنوز نتوانسته اند به مرحله سود دهی درخور ملاحظه ای دست یابند. برای این شرکتها، چالش اصلی مدیریتی این است که چگونه و با چه استراتژی هایی، تکنولوژی های نوین خود را به جریان بازده اقتصادی برای موسسان، سرمایه گذاران و کارکنان خود تبدیل کنند. شواهد حاکی از آن است که در فرآیند تبدیل یافته های تحقیقاتی به بازده تجاری در این حوزه مشکلاتی وجود دارد. بعبارتی مشکل را باید در فرآیند تجاری سازی تحقیقات و چگونگی بهره برداری از فرصت های علمی ایجاد شده در این حوزه جستجو کرد. عبارت استراتژی تجاری سازی به انواع روشهای بهره برداری از تحقیقات و فناوری که محققین و شرکتهای نوپا برای انتقال دانش از مفهوم به محیط بازار با آنها روبرو هستند، اشاره دارد. اگرچه استراتژی های متعددی برای تجاری سازی تکنولوژی و تحقیقات شناسایی شده اند، با این وجود تاکنون جمع بندی مناسبی از عوامل موثر بر هر استراتژی و اثر آن عوامل بر فرآیند تصمیم گیری منتهی به این انتخاب ارائه نشده است و این سوالی است که موضوع اصلی این تحقیق را تشکیل می دهد. واژگان کلیدی: استراتژی تجاری سازی، عوامل موثر، عوامل بومی، بیوتکنولوژی، نظریه نمایندگی.
- Abstract
- Biotechnology industry has been embossed among novel industries. Within less than three decades, this Industry has introduced many scientific disciplines and new attitudes, and its growth and development in the fields of application has been prodigious. The majority of biotech companies are start-ups or small companies that have been working for several years yet not fruitful. The biggest challenge which these companies are faced with is how and by using which strategies they can make new technologies profitable in favor of their founders, funders and employees. Evidences showed that firms have problems in turning academic findings to commercial revenue. So we should find the problem in commercialization process and state of the exploitation of academic opportunities in Biotech. Commercialization strategies indicate different ways of exploitation of researches and technologies that researchers and start-up companies need them for transfering knowledge from concept to the market. Although there are many commercialization strategies indentified by different researchers but in literature we don’t have a proper framework about determinants of commercialization strategies and impact of them on decision making. Hence determinants of commercialization strategies and their influence on the process of decision making is our main question. Keywords: Commercialization Strategy, Local factors, Agency theory, strategy determinants, Biotechnology