عنوان پایاننامه
رو یکرد تئاتر به دین
- رشته تحصیلی
- کارگردانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58416
- تاریخ دفاع
- ۲۷ شهریور ۱۳۸۷
- دانشجو
- حبیب اله دانش پاکران
- چکیده
- چکیده : هنر به عنوان تجلیگاه اندیش? انسان، کارکرد دیرینهای در اجتماع بشری دارد. تاریخنگاران بر اینکه خاستگاه هنر بطور کلی و تئاتر بطور اخص، ریشه در اندیشههای دینی دارد، متفقند. افکار والای انسانی، دینی، سیاسی، اجتماعی، همواره در قالبهای مختلف هنری: نقاشی، موسیقی، پیکرتراشی، معماری، واژهها و در نهایت با تلفیقی از هم? اینها، یعنی تئاتر، به عرص? تجلی در میآید. یکی از گونههای تئاتر، تئاتر دینی است که بررسی ماهیت و مؤلفههای آن در ایران ضروری مینماید تا هنرمندان این عرصه معیارهای سنجش، ساختار و محتوای آن را دریابند. لذا با تحلیلی از نظریات متخصصان، و جمعبندی آنها میکوشیم پیشنهادهایی برای تولید این گون? نمایشی ارائه دهیم. ما در این پژوهش به بررسی تئاتر دینی به مفهوم خاص در دوره معاصر پرداخته و کوشیدهایم برای پرسشهایی از این قبیل: که اگر تئاتری ویژگیهای خاصی چون پرداخت به مسایل مذهبی، زندگی بزرگان دین و مذهب داشته باشد تئاتر دینی است؟ آیا ساختار و محتوای تئاتر دینی با سایر تئاترها متفاوت است؟ آیا میتوان به طبقه بندی مدونی از ساختار و محتوای تئاتر دینی دست یافت؟ آیا هنر دینی سفارش پذیر است یا تئاتر از امر قدسی سرچشمه میگیرد؟ پاسخی بیابیم. ابتدا به بررسی رابط? دین و هنر و وجوه افتراق و اشتراک آن دو میپردازیم. سپس به ویژگیهای تئاتر دینی از وجوه مختلف: موضوع، درونمایه، شخصیت، نماد و نشانه پرداخته و با نگاهی گذرا به بخشی از تئاتر معاصر ایران سعی - کردهایم بستری مناسب جهت بحث و گفتگو بیابیم. واژه های کلیدی: تئاتر، هنر، دین، نمایش، نمایش مذهبی.
- Abstract
- Attitude of Theater towards religion Dr. Ahmad Kamyabi Masak:**1 Associate professor in Faculty of Dramatic Arts and Music, Fine Arts Paedis, Tehran University, Iran, Dr Madjid Sarsangi: Associate professor in Faculty of Dramatic Arts and Music, Fine Arts Paedis, Tehran University, Iran Habibolleh Danesh pakran: MA in directorship from Faculty of Dramatic Arts and Music, Fine Arts Pardis, Tehran University, Tehran Iran Abstract Art and as a manifestation resort of human’s ideas has a very old function in human society. Historians share the same view that art, in general, and theater in particular, have root in religious ideas. Lofty human, religious, political, and social ideas always in different artistic forms: painting, music, sculpture, architecture, words and ultimately by combination of all these forms, i.e. theater, are manifested. One of the genres in theater, is religious theater the study of nature and components of which in Iran seems necessary in order the artists of this field to find out about its structure and content. Therefore, by analysis of experts’ views and summarizing them we try to offer some suggestions for production of this dramatic genre. In this research, we have investigated religious theater in its particular sense in contemporary period and have tried to find answers for such questions as: if a theater has specific attributes, i.e. taking to religious issues, life of great men in religion, is it then a religious theater? Does religious theater’s structure and content differ from that of other theaters? Is a composed classification of religious theater’s structure and content possible? Can the religious theater receive orders or it is originated from a holy source? First, we investigate relationship of religion with art, their difference and similarity. Next, we deal with characteristics of religious theater from different aspects; subject, theme, personality, symbol, emblem and with a glance on part of the Iranian theater