تاریخ آموزش علوم پزشکی در دارلفنون
- رشته تحصیلی
- تاریخ علم -ریاضی در جهان اسلام
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1963ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50512
- تاریخ دفاع
- ۰۵ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- رضا دادگر
- استاد راهنما
- جمال موسوی
- چکیده
- یکی از مباحث مهم در عرصه پژوهشی«تاریخ علم » مراکز و موسسات آموزشی است .؛در این میان بررسی های تاریخی در مورد مراکزی مانند دارالفنون که نقش مهمی در تحولات علمی ایران داشته آنگونه که شاید و باید صورت نگرفته است.از آنجایی که آموزش علوم پزشکی در دارالفنون به عنوان نقطه عطف تغییر رویکرد علوم پزشکی و غلبه روشهای جدید بر قدیم تلقی شده است.لذا در این پژوهش که به روش شیوه توصیفی – تحلیلی به سامان رسیده است به بررسی تاریخ علوم پزشکی در دارالفنون پرداخته شده است. این پژوهش بر آن است که هنوز تصویری روشن و منسجم از تحولات تاریخی علوم پزشکی در دارالفنون ارائه نشده کند، موضوعات مورد بحث این پایان نامه عبارت است از: از تاسیس بخش آموزش علوم پزشکی در دارالفنون ،انتخاب استاد و دانشجو، مواد آموزشی، متون درسی تالیفی و ترجمهای، نظام آموزشی، شیوه تدریس، فارغ التحصیلان و نقش آنان در دارالفنون و جامعه و سرانجام دستاوردهای آن در درمان و آموزش پزشکی کشور. از نتایج این پژوهش اینکه علوم پزشکی در داراالفنون تجربه جدیدی در جامعه ایرانی به شمار می آید و در عین حال که دارای فراز و فرودهای فراوانی بوده است آگاهی از تجربیات این مرکز در آموزش ،و پرورش نیروی انسانی و ارائه خدمات در علوم پزشکی در فضای جامعه ایرانی می تواند بستری برای بهینه سازی آموزش علوم پزشکی حال و پویایی آن در آینده باشد. واژگان کلیدی: تاریخ علوم پزشکی، دارالفنون، علوم پزشکی جدید ، طب ایرانی ، طب سنتی
- Abstract
- One of the important subjects of research in the field of "history of science" is an educational institution. The history of review in centers such as the Darolfonoon had an important role in scientific developments in Iran as it is and should be done. Since the trainingThis research is still clear and coherent picture of the historical developments of medical science in the Darolfonoon does not present, topics discussed in this thesis are: the establishment of medical education at the Darolfonoon, the teachers and students, instructional materials, texts Course authoring and translation, education, teaching methods, and Darolfonoon graduates and their role in society and the country's achievements in Medical Education.community can be admitted to optimize medical education and its dynamics in the future. Key words: History of Medical Sciences, Darolfonoon, new medical science, medicine, Iranian traditional medicine