عنوان پایاننامه
بررسی حقوق حیوانات در فقه امامیه، حقوق ایران و اسناد بین المللی
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی - فقه و مبانی حقوق اسلامی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: T143;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49981
- تاریخ دفاع
- ۱۱ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- مسعود حدادی کهنموئی
- استاد راهنما
- محمد ادیبی مهر
- چکیده
- در دین اسلام حیوانات دارای حقوق هستند و انسان مجاز نیست هر نوع استفاده و بهرهوری از آن¬ها داشته باشد چرا که حیوانات نیز درک و شعور داشته و صاحب روح میباشند. همچنین اهمّیّت حفظ حیات وحش و اثرات منفی منقرض شدن نسل حیوانات بر کسی پوشیده نیست. در راستای لزوم حمایت از حقوق حیوانات و حفاظت از حیات وحش میتوان به قاعدهی عدالت, قاعدهی لاضرر و قاعدهی اتلاف تمسّک جست؛ در کتاب و سنّت نیز به حقوق حیوانات توجه زیادی شده است و دلایل عقلی نیز بر این مطلب تأکید دارند. از منظر فقهای شیعه حیوانات از حقوق مختلفی برخوردار هستند. حقّ حیات حیوانات مورد احترام است و کشتن حیوانات جز در موارد خاصّی آن هم برای استفادهی معقول و منطقی اجازه داده نشده است. شکار و صید حیوان از روی تفریح و سرگرمی حرام است و برای شکار از نظر زمان و مکان و وسیلهی شکار محدودیتهایی وجود دارد. نفقهی حیوان که شامل غذا، آب، محل زندگی، بهداشت و درمان میشود, بر مالک واجب است. در بعضی موارد تأمین نفقهی حیوان وظیفهی حاکم شرع و در مواردی هم به صورت واجب کفایی بر عهدهی عموم مسلمین است. امنیت جسمی و روحی ـ روانی حیوان نیز یکی دیگر از حقوق حیوانات میباشد. بر این اساس استفاده و بهرهوری بیش از توان حیوان و هر نوع رفتاری که موجب آزار و اذیت و تعذیب حیوان گشته، جایز نیست. در این تحقیق که به روش توصیفی ـ تحلیلی نگارش یافته است ابتدا مفهوم حقوق حیوانات، صاحب حق بودن حیوانات و مبانی فقهی حقوق حیوانات روشن شده و در ادامه حقوق حیوانات در فقه شیعه بررسی میشود. و در نهایت، تدابیر حمایتی از حقوق حیوانات در حقوق موضوعه ایران و اسناد بینالمللی مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت. واژگان کلیدی: حقوق حیوانات، محیط زیست، مبانی فقهی، حقوق ایران، اسناد بینالمللی
- Abstract
- Islam religion establish the relationship of human being and animals on the basis of theirs nature and Islamic justice. It does not put animals with human in a same position. And does not allow to the man to have a cruel behavior with animals just because of his dominance over every thing. Islam consider for Animal specific rights And man is not permitted to use them in every way that he wants and misuse them because Islam consider perception and the soul for animals. The importance of protecting wildlife and the negative effects of extinction of animals is not a secret to anyone.. Therefore necessary to protect the rights of animals and wildlife conservation on the basis of the rule of justice, rule and regulations of Lazrr and rule of wasting. In the Quran and prophets a tradition animal right has been considered of course rational reasons emphasize this. In the viewpoint of SHIAH jurisprudents the animals have different rights .Animal life is respected and the killing of animals except in special reasonable cases is not allowed. Recreational hunting and fishing of animals is illegal Haraam. And there are limits for the time and place and means of hunting. Maintenance of animals, including food, water, location, health care, it is duty of on the owner. In some cases, providing alimony is duty of religious ruler and sometimes it is the sufficiency obligatory foot general muslins. Physical and emotional safety of animal rights is another animals rights. Based on this rule any use more than animal power and any behavior that lead to abuse and torture of the animal was not permissible. Separating bird chicks from their mother, sharpening knives against animals, and even using bad language about animals and coursing them that is instance of spiritual harming, is considered indecent and abominable. In this study which is a descriptive and analytical writing the concept of animal rights, the deserving of animal rights jurisprudence basics of rights of animal’s analysis. And finally the law of Iranian and international documents In terms of animal rights and protection of wildlife is investigated