بررسی موانع درون سازمانی تحول اداری در معاونت اداری و مالی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی - مدیریت تحول
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 00358;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49873
- تاریخ دفاع
- ۰۵ مرداد ۱۳۹۰
- دانشجو
- پریسا رستمی باروئی
- استاد راهنما
- سیدمحمد محمودی, قدرت اله باقری راغب
- چکیده
- تحقیق حاضر با بهرهگیری از الگویی که سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق برای شناخت مشکلات نظام اداری در ایران تدوین نموده، به بررسی موانع درون سازمانی تحول اداری در معاونت اداری و مالی بانک مرکزی پرداخته است. بدین منظور وضعیت موجود بانک در چهار عامل ساختار تشکیلاتی، منابع انسانی، فنآوری اداری و قوانین و مقررات مورد تحقیق قرار گرفته و با استفاده از پرسشنامه محقق ساز که حاوی 28 سوال در مقیاس لیکرت است به جمعآوری دادههای آماری پرداخته شده است. برای تعیین روایی پرسشنامه از اساتید دانشگاهی و کارشناسان بانک یاری جسته و به منظور تعیین پایایی آن نیز از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. نمونه آماری با استفاده از روش ککران 167 نفرتعیین گردید. پژوهش حاضر در قلمرو مکانی معاونت اداری و مالی بانک مرکزی واقع در شهر تهران و در قلمرو زمانی خرداد ماه 1389 تا تیر ماه 1390 انجام شدهاست. نتیجهگیری کلی تحقیق با استفاده از آزمون تی تک نمونه ای و آزمون فریدمن و آزمون ویلکاکسن دونمونهای بدین شرح میباشد که به ترتیب اولویت ساختار تشکیلاتی و منابع انسانی به عنوان مهمترین موانع برای رسیدن به تحول اداری در این بانک تعیین گردیدند و پس از آنها قوانین و مقررات و نهایتاٌ فنآوری اداری در جایگاه سوم و چهارم قرار گرفتند. واژگان کلیدی: تحول اداری، ساختار تشکیلاتی، ساختار منابع انسانی، قوانین و مقررات، فنآوری اداری، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
- Abstract
- In the present study according to the former Management and Planning Organization models to study the evolution of internal administrative barriers in the Central Bank has been discussed. Thus the present status of the four operating bank organizational structure, human resources, administrative technology and administrative rules and regulations have been investigated using a questionnaire instrument containing 28 Likert scale questions to collect statistical data are discussed. Note that for determining the validity of university professors and experts from central banks and relief assistance to determine the reliability of Cron bach's alpha method was used. The .sample for data gathering methods were samplesize cocran 167 Study of spatial territory Central Bank and 89 in winter when the territory has been done. Conclusion research using one-sample t test and Friedman test and the test is as follows wilcoxon signed Ranks Test that order of priority of human resources and organizational structure as the main obstacles for achieving administrative development in the bank after they were registered and administrative technology Finally the rules were third and fourth place. Key words: Administrative reform, organizational structure, human resources structure, rules and regulations, Administrative technology , Central bank of the islamic republic of Iran