عنوان پایان‌نامه

باورها و عقاید و اداب و رسوم مسلک اهل حق در شهرستان کوهدشت و نور اباد استان لرستان



    دانشجو در تاریخ ۰۴ مهر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "باورها و عقاید و اداب و رسوم مسلک اهل حق در شهرستان کوهدشت و نور اباد استان لرستان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    ادیان وعرفان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1967ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50735
    تاریخ دفاع
    ۰۴ مهر ۱۳۹۰
    دانشجو
    فهیمه احمدی
    استاد راهنما
    ناصر گذشته

    چکیده اهل حق بر پیروان آیین یارسا اطلاق می شود که راه و روش های مخصوص به خود را دارند . به این گروه طایفه سان و یارسان ، یعنی طایفه و یاران سلطان اسحاق نیز می گویند . به عبارتی دیگر به معنی مردان حق یا آیین یاری ، دوستی و کمک و.. است . درباره تاریخ پیدایش این مسلک مدرک مستندی در دسترس نیست اما شواهدی وجود دارد که این آیین در غرب ایران تاسیس شده است . پیروان این آیین در کرمانشاه ،لرستان، همدان و آذربایجان ساکن هستند . تحقیق حاضر به بررسی آراء و عقاید مسلک اهل حق در استان لرستان ( کوهدشت و نورآباد ) می پردازد . این استان تا قبل از سلطان اسحاق مرکز اصلی اهل حق ها بوده و با ظهور سلطان اسحا ق این مرکزیت و محوریت به استان کرمانشاهان منتقل می شود . پیروان این آیین دارای مشخصات آیینی و اعتقادی خاصی هستند که مهمترین مشخصات آیینی آنها عبارتند از : برگزاری آیین جم و جم خانه ، تاکید بر قربانی به پیشگاه خداوند ، استفاده از موسیقی و ذکر جلی در مراسم عبادی و همچنین آیین سرسپاری. از جمله مشخصات اعتقادی آنها : اعتقاد به دون به دون ، اعتقاد به خلقت موجودات در درجات مختلف و نوعی خلقت پیشین که با پیمان ازلی همراه بود، اعتقاد به یک ذات الوهی که در جامه های مختلف انسانی تجلی می کند و همچنین وجود یک راز مهم که باید از افراد غیر خودی پوشیده ? شود . افراد اهل حق مانند سایر شیعیان به اصول اعتقادی ؛ توحید ، معاد ، نبوت ، عدل و امامت اعتقاد دارند ، اما از میان ائمه احترام خاصی برای امام علی (ع) قائل هستند تا جایی که می گویند علی خدا نیست ولی از خدا هم جدا نیست . در دفتر ها و کلام آنها بر چهار چیز بسیار تاکید شده است و آن چهار مورد عبارتند از: راستی ، پاکی ، نیستی و ردا . در این رساله سعی شده است که علاوه بر بررسی عقاید و آداب و رسوم اهل حق در کوهدشت و نورآباد ، داده های بدست آمده درباره منشا پیدایش اهل حق ، بنیانگذاران و پیران و مشاهیر اهل حق به دو دسته : تاریخی و مقدس تقسیم شود . این پایان نامه در چهل فصل به موضوعات زیر می پردازد : در فصل اول پیدایش فرقه اهل حق ، پایه گذاران و سلسله مقامات معنوی و روحانی اهل حق مورد بررسی قرار گرفته است ، در فصل دوم به پراکندگی جغرافیایی اهل حق در استان لرستان ، خاندان های یازده گانه و مشاهیر اهل حق در این استان پرداخته شده ، فصل سوم
    Abstract
    Ahl-e-haqq sect release to yarsa religion followers , that they have ways and seficient methods . this group called clan of and yarsan , and it means group and partner of Eshagh King . in other words it means men of truth or regulation of helping , friendship and helping There is not supported document about date of creating this principle ,but there are , documents that says this religion have established in west of Iran . The followers of this religion are in Kermanshah , Lorestan , Hamadan and ? Azarbayejan. this research explain opinions and ideas of Ahl-e-haqq in province of lorestan (Kouhdasht, noorabad) . this provincehave been original center of Ahl –e-haqq before Eshagh King , this centerality and axial to be transferred to province of Kermanshahan . The followers of this religion have sufficient rtual and ceremonial characteristics and believing ,which the of Jam and JamKhaneh , emphasis on sacrifice to presence of God , using of music, and mention of manifest in worshipper customs . and devoted ceremony . The believing characteristics are : believing to" Doon be Doon", belief to beings creative at different degrees and a Kind of former creative that it was with an eternal promise – Belief to the supreme being that manifest in different human society , and also the existence of important secret that should be come covered from foreigner persons . The ahl-e-haqq followers such as another Shiites believe to origins of believing ; monotheism , resurrection (eschatology) , prophecy , justice and leadership , but from among Imams , they have a sufficient respect for Ali peace be upon him , Such as they say Ali isnot God , but isnot separate from God . At their notebooks and words , they emphasis on four things . Those things are truth , purity , none-existence and cloak . At this epistle , it tries moreover , explaining of beieifs and customs of ahl-e-haqq in Kouhdasht and noorabad , those payments are about source of Creating ahl-