عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر سرمایه اجتماعی کارکنان ستاد شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی
- رشته تحصیلی
- آموزش بزرگسالان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1674-ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52678
- تاریخ دفاع
- ۰۵ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- عاطفه عطاران
- استاد راهنما
- کمال درانی
- چکیده
- چکیده سرمایه اجتماعی از دیدگاه سازمانی شامل روابط، گرایش ها، ارزشها و هنجارهایی است که بر رفتار و تعاملات بین افراد حاکم است و سبب می شود اعضای سازمان، در سایه اعتماد، فهم متقابل، ارزش ها و رفتارهای مشترک، اهداف سازمان را محقق سازند. در این رابطه شناخت آسیبهایی که ممکن است این روابط را تهدید نمایند در موفقیت سازمان نقش بسزایی دارد. یکی از این آسیبها، خطرات محتمل فناوریهای اطلاعات و ارتباطات بر این روابط میباشد که استفاده از آن به تدریج جایگزین روابط واقعی انسانها شده است. لذا پژوهش حاضر قصد بررسی تاثیر آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر سرمایه اجتماعی کارکنان ستاد شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی را دارد. جامعه پژوهش حاضر، عبارت است از کلیه کارکنان ستاد شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی که دورههای آموزشی فناوری اطلاعات و ارتباطات را گذراندهاند و دارای گواهینامه ICDL می باشند. از این جامعه، نمونه ای به حجم 180 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که بر اساس مدل سرمایه اجتماعی سازمانی ناهاپیت و گوشال در سه بعد ساختاری، شناختی و رابطهای تدوین شد. نتایج حاصل از تحلیل ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه 948/. بدست آمد که می توان گفت ابزار از ویژگی پایایی مناسب برخوردار است. نتایج پژوهش در رابطه با تاثیر آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بعد ساختاری سرمایه اجتماعی بیانگر آن بود که بنابر اظهارات پاسخ دهندگان، آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات و کار با سیستمهای کامپیوتری در سازمان باعث کاهش تعاملات اجتماعی آنان در سازمان شده است. در رابطه با بعد شناختی سرمایه اجتماعی نیز آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات و کار با سیستمهای کامپیوتری در سازمان، تاثیر کمی بر روی درک اهداف و ارزشهای مشترک سازمانی داشته است. در میان عوامل مربوط به بعد شناختی سرمایه اجتماعی، کار با سیستمهای کامپیوتری تنها باعث شفافسازی فرایند تصمیم گیری در سازمان شده است. تحلیل انجام شده در رابطه با تاثیر آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بعد رابطهای سرمایه اجتماعی بیانگر آن بود که بنابر اظهارات پاسخ دهندگان، آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات و کار با سیستم های کامپیوتری در سازمان باعث کاهش اعتماد و تعهدات سازمانی شده است. همچنین نتایج حاصل از آزمون خی دو نشان میدهد که با توجه به جنسیت، سن، سابقه خدمت و سطح تحصیلات، تفاوت معناداری بین نظرات کارکنان وجود دارد که این تفاوت مربوط به شدت اثر میباشد و از لحاظ جهت تفاوتی بین نظرات کارکنان وجود ندارد. کلید واژه: آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ سرمایه اجتماعی؛ سرمایه اجتماعی سازمانی؛ مدل سرمایه اجتماعی سازمانی ناهاپیت و گوشال؛
- Abstract
- Abstract From the organizational point view, social capital includes relations, tendencies, values and norms that pervade behaviors and reactions of the people. This concept enables organization staff to reach goals of the organization in an atmosphere of trust, mutual understanding and shared values. To detect the threats that can jeopardize the relations, affects the organizational success. Of all possible threats, the danger of Information and Communication Technology (ICT) as a major factor which is replacing real human contact can be referred to. Accordingly, the present study intends to investigate the impact of training ICT on the staff of National Iranian Oil Products Distribution Company’s social capital. The target society for this study is National Iranian Oil Products Distribution Company’s staff whom has participated in ICT courses and has verified an ICDL certificate. A group of 180 has been selected from this society by simple random sampling. To gather data, a researcher-made questionnaire has been used. This questionnaire is based on Nahapit & Goshal’s model of social capital that covers structural, cognitive and relational dimensions of the issue. The result of the analysis of coefficient Alpha Cronbach turned out to be 0.948 which indicates the reliability of the questionnaire. The outcome of the project dealing the impact of training ICT on structural dimension of the social capital revealed the idea of the staff who talked about the decrease in their social organizational interactions as a result of working with computers systems. Regarding cognitive dimension of the social capital, training ICT and working with computers systems has been less effective on understanding targets and sharing organizational values. Among factors concerning the cognitive dimension of the social capital, working with computers systems resulted in clarification of decision making process within organization. As far as the effect of ICT training on relational dimension of the research is concerned, the results show that training ICT and working with computers systems has left a sense of irresponsibility and distrust on the part of the organization. Interestingly, the outcome of Chi-square test reveals a unity in staff’s attitude towards the subject of the study but according to their gender, age, employment and educational level, the opinions diverge in the extent of influentially of ICT. Key words: training of information and communication technology; social capital; organizational social capital; Nahapit & Goshal’s model of social capital;