عنوان پایان‌نامه

بررسی فقهی حقیقت سحر و مجازات آن



    دانشجو در تاریخ ۱۱ مهر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی فقهی حقیقت سحر و مجازات آن" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: T142;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50407
    تاریخ دفاع
    ۱۱ مهر ۱۳۹۰
    دانشجو
    صالح منتظری
    استاد راهنما
    محمد ادیبی مهر

    انسان برترین مخلوق روی زمین است که خداوند متعال در او نیرو و قدرت شناخت اشیاء را قرار داده است و آسمان ، زمین و موجودات آن را تابع و مسخر او گردانیده است ، تا جایی که انسان می تواند به مقام خلیفه الّلهی برسد . اما گاهی بعضی از انسانها مقام خود را فراموش کرده و به آسانی تحت تاثیر اوهام ، خرافات و وسوسه های شیطان صفتان قرار می گیرند . شیطانهایی که همیشه در کمین اند تا با حیله های گوناگون و دسیسه های متنوع ، انسانها را از ایمان و مسیر حق منحرف کرده و در لجنزار انحرافات گرفتار سازند . یکی از ترفندهای شیطان در منحرف کردن انسانها از عقیده حق و ایمان ، سحر و جادو است . چنانکه مشاهده می کنیم بعضی از افراد ، فریب شیادان و جادوگران را خورده و به گمان اینکه آنها غیب را می دانند ، برای تأمین برخی از نیازهای خود به آنها مراجعه می کنند و هر چه این شیادان بگویند آنها باور می کنند و با چنین باوری دین و ایمان و سعادت خویش را در مخاطره می اندازند . در این پژوهش ، ابتدا هفت معنی لغوی برای کلمه سحر ذکر کرده ایم و سپس معنای سحر را از نظر جامعه شناسان جویا شده ایم ، امّا آنچه که مهم است عبارات و تعاریف مختلف فقهای عظام امامیّه پیرامون سحر است که در مجموع به هشت تعریف از زبان فقها اشاره می کنیم که البته بعضی از این تعاریف از بعضی دیگر اعم می باشند. بعد از فراغ از بحث موضوعی ، وارد بحث حکمی شده و به ذکر ادلّه حرمت سحر از آیات و روایات می پردازیم و ثابت می کنیم که سحر و جادو " فی الجمله " در شرع مقدس تحریم شده است ، یعنی در موارد خاصی هم از قبیل دفع السحر بالسحر (یعنی فرد سحر را یاد بگیرد تا خود را با سحر از سحر جادوگران حفظ نماید )، استفاده از جادو تجویز شده است که روایاتی هم بر این مطلب اذعان دارند و ما هم آن روایات را ذکر کرده ایم. البته در باب دفع السحر بالسحر دو نظریه وجود دارد که طبق دیدگاه دوم که مربوط به فقهایی همچون علّامه حلّی (ره) ، شهید اول ، شهید ثانی و فاضل میسی است ، دفع السحر بالسحر و خلاصه مقابله به مثل جایز نیست، که ما بعد از نقل و توضیح آراء و ادلّه هر دو گروه ، مستندات دیدگاه اول را قوی تر یافته و آن را برگزیده ایم . همچنین در بحث حکمی ، حکم شرعی اقسام سحر در کلام فخرالمحققین (ره) و علّامه مجلسی (ره) نیز ذکر شده است و پس از آن به تفاوت های س
    Abstract
    Human is the paramount creature on earth, blessed by God with power of finding knowledge of things around him. The land, the sky and any creature in it are under human power, so that his way to become substitute of God is open. However, there are those how have forgotten their places and easily misled by superstition and devilish temptations. Evils are always hiding and waiting to ambush with many tricks and deception, aiming to pervert human from the way of God and virtuousness. One of these tricks is magic and wizardry, as we all know, many fall into trap sat by these false magicians, and believing that these people have power of fortunetelling many refer to them to ask about their future, and believe whatever they hear. These actions are great threat to prosperity and faith of people. This research first focuses on the meaning of the term “Magic” and tries to define the term from sociologist viewpoint. However important is jurisprudences’ definition of the term, and we found ? different definitions some of the more general than others. Having thematic discussion over, the study will focuses on logical discussions by introducing reasons for prohibition of magic from religious verses and narrations and to prove that magic and wizardry is prohibited from religious viewpoint, this means that fighting magic with magic (employing a magician to disaffect spells casted by other magicians) is permitted, and there are narrations in this regard as will be discussed later. However, it is noticeable that there are two theories about fighting magic with magic, second theory supported by Allame Helli, Shahid Aval, Shahid Sani and Fazel Matini rejects fighting magic with magic. After discussing reasons and justifications by supporters of both theory, the study found first theory more acceptable. In addition, discussion religion writs, references such as Fakhralmohagheghin and Allameh Majlesi are under focus. The work continues with discussion about judicial viewpoint regarding magic and mention statements from jurisprudences about sentence of Muslim and pagan magicians. However, what looks like a elegant discussion is when a magician repent which leads to redemption of any sentence. The study follows by discussing terms such as juggle, fortunetelling and whammy. What makes this work an outstanding research its rely on narrative sources citing Imamieh Jurisprudences as much as possible