عنوان پایان‌نامه

سنت از نگاه اخباریان



    دانشجو در تاریخ ۱۴ مهر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "سنت از نگاه اخباریان" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: Q27;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50505
    تاریخ دفاع
    ۱۴ مهر ۱۳۹۰

    نهضت اخباریگری از جمله جریان های مهم فرهنگی حوزه تفکّر شیعی است که بیشتر نمود و نماد آن در باور سیر چگونگی حجیّت سنّت رقم خورده است. اخباریان در گذرگاه تاریخی به لحاظ مبانی، معتقدات و مستندات و باورها، یک داستان نبوده اند. چهره های مهمّی از آنان مانند شیخ یوسف بحرانی، اخباریان را به افراطی، معتدل و صرفاً نامی از اخباریگری تقسیم کرده اند. این پژوهش ابتدا نگاهی دارد به سیر تاریخی اخباریگری با نگاهی به آثار تألیفی مدوّن آنها. معرفی چهره‌های برجسته اخباریان با تأکید بر خدمات روشن و شایسته از جمله مباحث این پژوهش است. آنگاه طرح موضوع بنیادین رساله است، پاسخ تفصیلی به سؤال جایگاه حدیث در نگاه اخباریان، چگونگی علم رجال در پژوهش های آنان، ابعاد فقه الحدیث در کتاب های اخباریان و حدّ و حدود حجیّت سنّت در اندیشه اخباریگری. این پژوهش تأکید می کند که آنان در حجیّت سنّت یک داستان نیستند. برخی سنّت را محدود به امامان علیهم السلام می دانند و سنّت پیامبر صلی الله علیه و آله را به تنهایی حجّت نمی شمارند و برخی سنّت نبوی را مانند سنّت امامان معصوم علیهم السلام، حجّت می دانند. دیگر اینکه در نگاه آنان بررسی اسناد از باب تبرّک و تیمّن است و چندان نیازی به آن نیست چون احادیث دستِ کم کتب اربعه را قطعی الصدور می دانند. در این پژوهش تمام نسبت ها به محک نقد زده شده است و گاه برخی نسبت ها منتفی شده است.
    Abstract
    Akhbaryan movement in the reflection of the vicissitudes of Muslim thinkers in the history And the origin of their position say in dealing with religious texts. Akhbaryan have gone through several historical stages And they were a certain attitude to religious texts. Regardless of their extremism accepted Greater range of narratives And they have less cash. Akhbaryan actually have to shut down support the basic understanding of Islam in the Qur'an and Sunnah with the osouliyan with the inefficient Mind according to some verses Appearances. And special tradition And the limited authority of reason to the innate wisdom And the appearance of the Quran have validity. Akhbaryan believe Concerns Imams PBUH of fraud in the collection of hadith Is resolved For the solicitude of their respective owners. Because of this Most of the language Symmetric and they have proof All four books of traditions. The only agent the difference between traditions concealing of faith. But in practice Critical comments are About the validity of all their traditions. Akhbaryan The units have no traditions validity.some Limited to the traditions of the infallible Imams (AS) And not reliable Prophetic tradition to independently and alone. And others Are reliable Prophetic Tradition as the infallible Imams (AS). Most claims are Akhbaryan For the consecration The document reviews the documents and traditions And not accept Evidence traditions cash On the basis of their Akhbarygry. And issue a final and all the traditions they practice, are necessary. But some are actually about the struggle between two conflicting news, to have the Authorities of science. Akhbaryan also emphasized Signified the understanding of the principles of Fiqh ol hadith. And these principles are applied in dealing with the traditions. Although they are quick to accept the traditions text. They accepted the criticism of traditions contents. And with the two criteria Quran and Sunnah have to review some of tradition.