عنوان پایان‌نامه

سینمای ساموئل خاچیکیان



    دانشجو در تاریخ ۲۵ تیر ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "سینمای ساموئل خاچیکیان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    سینما
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7589;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39490
    تاریخ دفاع
    ۲۵ تیر ۱۳۸۷
    استاد راهنما
    محمدباقر قهرمانی

    سینمای ایران دغدغه¬ی همه ی سینماگران ایرانی است، چه هنگامی که در زمینه¬ی فیلمسازی فعال باشند، چه هنگامی که نویسنده¬ی سینمایی باشند و چه هنگامی که بخواهند پایان نامه¬ی دانشگاهی رشته¬ی مطالعات سینمایی مقطع کارشناسی ارشد را دفاع نمایند. بنابراین مهمترین انگیزه¬ی مولف معلوم است و در این میان علت اینکه ساموئل خاچیکیان مورد توجه قرار گرفته است، خود، ‌دلایلی در بردارد که در تحقق حاضر سعی بر آن است که به آنها پرداخته شود. بخش یکم فصل اول این تحقیق شامل مطالبی راجع به تاریخ ارامنه و چگونگی فراز و فرودهای این قوم در طول زمان و به طور اخص رابطه¬ی این قوم با ایرانیان است. بخش دوم این فصل به زندگی خاچیکیان اختصاص دارد و بخش آخر این فصل که اصلی¬ترین فصل این پژوهش محسوب می¬شود، تحلیل ساختاری و محتوایی فیلمها را دربردارد. از مجموع این بررسی ها آن چه به دست می¬آید، دال بر شناخت و آگاهی جامع و کامل خاچیکیان در زمینه¬ی تکنیک سینماست. خاچیکیان کارگردان و تکنیسین سینماست. نخستین کارگردان ایرانی که دکوپاژ را در معنای اصلی¬اش به کار گرفت و در نهایت به بیان تصویری گویاتری ذر روایت دست یافت. با وجود فراز و نشیبهای بسیار در زمینه¬ی کاری به خصوص در دهه¬ی پنجاه که آغاز موج نو و تحول سینمای ایران محسوب می¬شود سه جریان اصلی فیلمسازی(تجاری، کانونی و موج نو) در ایران پا گرفت. ساموئل خاچیکیان که در بستر هیچکدام از این جریانها نمی¬گنجید، به طور مستقل و به تهیه¬کنندگی خودش سینمای خاص خود را رو به جلو حرکت داد و در روند صعودی این جریان اصول منحصر به سینمای خودش را در حد کمال به منصه ی ظهور رسانید.
    Abstract
    Not considering the job, Iranian filmmakers and critics are inevitably involved with and interested in Iran's cinema and everything related to it. Therefore, in my case and considering that I intend to represent my thesis to achieve my M.A degree in cinema, it would be obvious that Iran's cinema is a major field of interest. Samuel Khachikian, the late filmmaker, and his films have always been an obsession to me. That's the reason why I have devoted my thesis to his cinema. The first chapter of my research is specified in a review on Armenian people's history of life and their relations and communications with Iranian people during the ancient times. Afterwards we go through an abstract of Iranian cinema history and the role of Armenian film makers in constructing this cinema. The biography of Khachikian comes next and through the last chapter we will go through four main periods of Iranian cinema (before and after the Islamic revolution of Iran) and considering Khachikian's works in every period we will be able to get to know his talent, cinematic instincts and the noble techniques he brought up with his stylistics movies and passed on to our present filmmakers and present movies.