بررسی رابطه اسلام و موسیقی و بازتاب های اجتماعی آن _ حمیده بندرچی
- رشته تحصیلی
- جامعه شناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51332;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4363
- تاریخ دفاع
- ۱۶ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- حمیده بندرچی
- استاد راهنما
- سارا مزینانی شریعتی
- چکیده
- بحث دینداری جوانان در جامعه ایران و به ویژه در دو دهه ی اخیر موضوع دغدغه و در نتیجه تحقیق و پژوهش بسیاری از متفکران در عرصه ی علوم اجتماعی بوده است. نتیجه ی این تحقیقات آشکار می سازد که سبک دینداری جوانان طی این سال ها به شدت دگرگون شده و به فراخور گسترش سبک زندگی مدرن تغییر یافته است. فردی شدن و متکثر شدن دینداری از جمله ی این دگرگونی هاست که بارها و بارها در این پژوهش ها به اثبات رسیده است. یکی از نتایج این دگرگونی ها کمرنگ شدن نقش نهاد دینی یا روحانیت در هدایت مذهبی جوانان است. اکثر تحقیقات در حوزه ی دینداری جوانان به این نتیجه دست یافته اند، اما کمتر پژوهشی به این تغییر به عنوان موضوع کار پرداخته است. هدف اصلی ما در این تحقیق بررسی علل کاهش قدرت و نقش روحانیت در دین ورزی قشر جوان جامعه است، اما به دلیل گسترده بودن این حوزه از دریچه موسیقی به آن نگریسته ایم. در ضمن ذکر این نکته حائز اهمیت است که منظور از لفظ اسلام که در عنوان رساله آمده است،نشانگر احکام اسلامی در زمینه موسیقی و نهاد روحانیت می باشد که صادرکنندگان و مروجان این احکام هستند.در واقع ما با نهاد روحانیت در دو سطح مرتبطیم: یکی مراجع تقلید که صادرکنندگان و ایجاد کنندگان احکام پیرامون حوزه موسیقی هستند و دیگر روحانیونی که وظیفه تبلیغ و ترویج این احکام را بر عهده دارند. بحث موسیقی و غنا از قرون اولیه اسلام وارد مسائل فقهی آن شد و از آن زمان تا کنون فقهای اسلامی به این موضوع پرداخته اند. اما در دهه های اخیر استعمال موسیقی در میان جوانان به شدت شیوع یافته است، به گونه ای که بسیار بیشتر از گذشته با آن در گیرند. مسئله اینجاست که در قبال گسترش روزافزون استفاده از موسیقی در جامعه ، روحانیت حرکت عمده ای در این زمینه انجام نداده است. در این تحقیق ما با استفاده از تکنیک مصاحبه روشن می سازیم که شکاف عمیقی بین جامعه جوان و جامعه روحانیت در این زمینه وجود دارد به نحوی که حتی در میان جوانان مذهبی که مورد مطالعه ی ما هستند کمتر رابطه ای با نهاد دینی در موضوع موسیقی به چشم می خورد. سپس با استفاده از نظریات پیتر برگر در باب یکی از تئوری های سکولاریزاسیون یعنی دینداری گزینشی، این شکاف مورد بررسی قرار گرفته و علل آن واکاوی می شود.
- Abstract
- Many researchers have searched about youngs' religiousness recently especially in two decades ago. The result of these researches detect that the way of youngs' religiousness change a lot according to the extension of modern life in these years. Individualization and pluralization of religiousness are the main changes that are prove in these researches again and again. One of these changes is the deduction of the role of religious institute in youngs religious guidance. Most of these researches have gained this result but less of them have chosen it as a topic. The reason of decreasing the clergy's power and role in youngs' religiousness is our main aim in this research, but because of the extension of this matter we see it from valve of music. Music interred in Islamic issues in first centuries. From that time to now Islamic researchers investigate about this matter. Young people have used music a lot and more than past, in recent decades. According the extension of the use of music, the clergy don’t do noticeable work in this connection. In this research, we show that a deep gap exists between young society and clergy, in this connection. That religious youngs that we studied had less relations with religious institute about music. After that, this gap and its reasons are studied with one of Peter Berger's theory about secularization. This theory is the preference in religion.