عنوان پایان‌نامه

بررسی جنبه های کیفری و جرم شناختی ممنوعیت فعالیت شرکت ها و موسسات با ساختار هرمی



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی جنبه های کیفری و جرم شناختی ممنوعیت فعالیت شرکت ها و موسسات با ساختار هرمی" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP2864;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49920
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    سیدمحمد حسینی

    بازاریابی شبکه ای ناسالم، به عنوان یک پدیده‌ی اقتصادی سابقه‌ای طولانی در جهان دارد. اما ورود این پدیده اقتصادی به ایران به سال 1379 باز میگردد. بازاریابی شبکه ای ناسالم به دو نوع بدون ارائه محصول و با ارائه‌ی محصول تقسیم می‌شود. در بازاریابی شبکه ای ناسالم با ارائه محصول با توجه به پدیده ی حتمی الوقوع اشباع_یعنی کند شدن ورود اعضای جدید به شبکه و در نهایت توقف آن_پس از توقف گسترش هرم اعضا ، عده زیادی از اعضا، به قیمت منتفع شدن عده ی قلیلی از اعضا متضرر می شوند.در واقع عده ی زیادی از اعضا مورد استثمار مالی عده ی قلیلی از اعضا قرار می گیرند. تا قبل از تصویب قانون ممنوعیت فعالیت شرکت‌ها و موسسات با ساختار هرمی با شبکه‌ی بی انتها، فعالیت در عرصه‌ی بازاریابی شبکه ای ناسالم تحت عنوان مجرمانه‌ی کلاهبرداری مورد پیگرد قرار می گرفت. اما به دلیل عدم جامعیت این عنوان مجرمانه‌ی در خصوص همه ی فعالین در این عرصه ،قانون فوق الذکر در دی ماه سال 84 به تصویب رسید و تاسیس، قبول نمایندگی و عضوگیری برای شرکت‌ها و موسسات بازاریابی شبکه ای ناسالم را به طور خاص در قالب الحاق بند «ز» به ماده‌ی 1 قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور 1369 جرم انگاری کرد. گسترش این شبکه¬ها در ایران باید با دید جرم¬شناسی مورد دقت قرار گیرد تا عوامل موثر در گرایش افراد به این شبکه¬ها شناسایی شوند. عوامل اقتصادی از جمله بیکاری و فقر، عوامل اجتماعی مثل ناهماهنگی بین ارزشهای اجتماعی و وسایل و ابزارهای موجود در جامعه برای نیل به آنها و مجموعه¬ای از عوامل فرهنگی و عوامل فردی و روانشناختی و ... می¬تواند به عنوان مهمترین عوامل و دلایل گرایش افراد به این شبکه¬ها مورد توجه قرار گیرد.
    Abstract
    Abstract: illegal network marketing as an economic phenomenon has a long history in the world, but entering this economic phenomenon in Iran dates back to 1379. Illegal network marketing is divided in two types: without offering any product and with offering product. In product offering type of illegal network marketing according to certainty of occurring saturation phenomenon – this term will be explained in details in this essay- after halting the spread of members of the pyramid, many of them will lose their money in exchange of advantages of a few members. In fact, many members of these pyramids are exposed to financial exploitation of the small number of them. Prior to legislation of the act of prohibition of the activities of the firms and institutions with pyramid structure with endless capacity of member choosing, activities in this field had been prosecuted as fraud. Though fraud was not comprehensive enough to cover all aspects of these crimes, Act of prohibition was legislated in 4th January, 2006 and included establish, acceptance of agencies and recruiting for illegal-networking firms and institutions. This act attached as clause ‘7’ to article ‘1’ of the code of penalty for those who disrupt economic system of the country, legislated by 1369. Expantion of these networks should be pondered from criminological view point if we want to recognize the crutial elements in inclination of people to these networks. This research found some elements as the most important ones in such inclination such as, economical elements like unemployment and destitute, social elements like imbalance between social values and available ways for reaching these values and a collection of cultural, psychological and domestic factors.