بررسی جامعه شناختی مشکلات علمی دانشجویان جامعه شناسی در انتخاب موضوع رساله _ مرضیه ذوالفقاری
- رشته تحصیلی
- پژوهش علوم اجتماعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4341
- تاریخ دفاع
- ۱۳ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- مرضیه ذوالفقاری
- استاد راهنما
- سیدمحمدعلی توکل کوثری
- چکیده
- انتخاب موضوع، اولین گام و یکی از مراحل مهم و دشوار در هر تحقیقی است. رساله/ پایان نامه، مهم ترین فعالیت تحقیقی دانشجویان محسوب می شود. انتخاب موضوع رساله ممکن است دانشجویان را با مشکلاتی مواجه نماید. هدف پژوهش حاضر، بررسی جامعه شناختی مشکلات علمی دانشجویان جامعه شناسی در انتخاب موضوع رساله است. بر همین اساس دو پرسش مطرح شدند: 1- مشکلات دانشجویان جامعه شناسی در انتخاب موضوع رساله چیست؟ 2- چرا دانشجویان با « مشکلات علمی» در انتخاب موضوع رساله مواجه می شوند؟ دو پرسش مذکور مبنای پژوهش هستند و بر اساس آن ها، اهداف تحقیق در پاسخگویی به سوالات و روش گردآوری داده ها معین گردید. پرسش یک، پرسشی «توصیفی» است و هدف از آن توصیف مشکلاتی است که دانشجویان در انتخاب موضوع رساله با آن ها مواجه می شوند. پرسش دو، پرسشی «چرایی» است و هدف از این پرسش، تبیینِ «مشکلات علمی» است. مشکلات علمی با استفاده از مفاهیم «جامعه پذیری»، «پارادایم» و «اجتماع علمی» تبیین شدند؛ بدین صورت که ضعف در شکل گیری اجتماعات علمی و ضعف در شکل گیری پارادایم ها در جامعه شناسی ایران (که دارای رابطه دوری با یکدیگر هستند)، به عنوان فرضیاتی در نظر گرفته شدند که ضعف در شکل گیری آنها در نهایت باعث ایجاد مشکلاتی در فرایندهای جامعه پذیری دانشجویان می شود. در نتیجه، دانشجویان جامعه شناسی در انتخاب موضوع رساله دچار مشکل می شوند. روش گردآوری داده ها در هر دو بخش توصیفی و تبیینی، مصاحبه (بدون ساختار و نیمه ساختاریافته) است. در این تحقیق با 25 نفر از دانشجویان و اساتید از دانشگاه های تهران، الزهرا و علامه طباطبایی مصاحبه هایی انجام شد. نتایج تحقیق نشان دهنده: مشکلات علمی، ساختاری، فردی و آرمان گرایانه در انتخاب موضوع، مشکلاتی در ارتباط با نظام آموزشی مدرسه و دانشگاه، مشکلاتی در ارتباط با شیوه های انتخاب موضوع و پایان نامه نویسی، فقدان بحث های علمی در گروه های جامعه شناسی و تعاملات اندک بین اساتید و دانشجویان و اساتید با یکدیگر، است.
- Abstract
- Selecting topic is the first step and one of the important and difficult stages in every research. Thesis is the most important research activity for students. Students in selecting thesis topic may encounter with problems. The purpose of this research is sociological study from scientific problems of sociology students in selecting thesis topic. Accordingly, two questions were raised: one. What are students problems in selecting thesis topic? two. Why students encounter with “scientific problems” in selecting thesis topic? This research is based on two mentioned questions. According to two questions, the research objectives in response to questions and methods of data collections are determined. Question one is a “descriptive” question. This question describes the problems that students encounter in selecting thesis topic. Question two is a “why” question. The purpose of this question is explanation of scientific problems. Scientific problems were explained with “socialization”, “paradigm” and “scientific community” concepts. Weakness in creating scientific communities and paradigms in sociology of Iran are assumptions that weakness in creating them will cause problems in students socialization processes. Therefore, students will have problems in selecting thesis topic. method of data collections in descriptive and explanation sections is interview. In this research were interviewed with 25 students and professors from University of Tehran, Alzahra University and Allameh University. The results indicate: scientific, structural, individuality and idealistic problems in selecting topic, problems that are related to school and university educational system, problems that are related to ways of selecting topic and writing a thesis, lack of scientific debates in the sociology departments, little interactions between professors and students and also professors with each other