عنوان پایاننامه
نقد و نقادی در نهج البلاغه
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی-علوم قرآن و حدیث
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2136ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58658
- تاریخ دفاع
- ۱۰ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- معصومه صادقی رحیم بیگلو
- استاد راهنما
- عبدالهادی فقهی زاده
- چکیده
- چکیده: مساله ی نقادی همواره در رشد و تعالی جوامع بشری موثر بوده است. از سوی دیگر چون سیره ی اهل بیت(ع) برای ما جنبه ی الگو دارد، طبعا شناخت مبانی و روشهای امام علی(ع) سرمشقی برای جامعه ی ما به شمار می رود که تا کنون در هیچ کتاب، پایان نامه یا مقاله ای به طور مستقل مورد توجه قرار نگرفته است.به هر حال، در این پایان نامه، صرفابه نقدهای منفی امام علی(ع)در نهج البلاغه پرداخته و مبانی و نمونه های متعددی از امام علی(ع)را مورد تحلیل قرار داده ایم. در فصل نخست، تعاریف، مفاهیم و آداب نقد را شرح داده و اذعان کرده ایم هر نهی از منکری می تواند نوعی نقد باشد؛ اما نقد می تواند شامل دسته ای گزاره ی خبری بدون نهی صریح باشد و از این رو، گاه برای نقد، شرایط فقهی نهی از منکر ضرورت ندارد. تفاوت نقد و عیب جویی نیز در آن است که عیب جو خیرخواه طرف مقابل نیست و بدون ارایه تحلیل درصدد تخریب اوست؛ افزون بر آن که جایگاه معصوم و غیرمعصوم نیز در نقد متفاوت است و هرکدام دانش و مسئولیت اجتماعی بر عهده دارند. در فصل دوم مبانی و اصول نقد از دیدگاه اهل بیت(ع)را بررسی و فواید نقد از نظر آنان را وقوف به عیوب و کاستی های عقیده و رفتار دانسته ایم؛ چنان مبانی و اصول نقد در نهج البلاغه را نیز لزوم بازنگری دایمی در امور، حق پذیری و استقبال از نقد، ارایه راهکار در نقد، نقد خویشتن، دانش کافی و فهم درست برای نقد، عدالت و گاه شدت عمل در نقد بر شمرده ایم. همچنین در فصل چهارم به تبیین و توضیح مصداق های عینی امام علی(ع)در نقد پرداخته ایم؛ نقدهای صریح و غیر صریح از خلفای پیشین، انتقاد از گروه های سیاسی، انتقاد از بعضی عادات غلط اجتماعی چون جزم اندیشی و بی بصیرتی یا انتقاد از جوامع خاص مثل کوفه، بصره و یا مردم قریش و در نهایت انتقاد از کارگزاران خود آن حضرت که به اختصار سخن گفته ایم.
- Abstract
- Abstract: The criticism during of growth in human societies has been effective. Innocent’s customs, knowing the principles and methods of Imam Ali (AS) are an example for our society, has not been ever in any book, thesis or paper. However, in this thesis, only negative criticism of Imam Ali (AS) in Nahj-el-balaghah and foundations, and numerous examples of Imam Ali(AS) have been analyzed.In the first chapter, definitions, concepts and practices described criticism and admit that we have any kind of criticism can be prohibited from denying, but criticism is expressly prohibited without the press statement can include the hands, and hence, sometimes, the jurisprudence forbids no need to deny. The difference here is that the faultfinder side is trying to destroy without offering analysis. In addition, the innocent and others viewsare different and each have the knowledge and social responsibility. The second chapter reviews the fundamentals and principles of the Innocent’s perspective as they examine and review the benefits of their knowledge and belief of the defects and shortcomings of our knowledge, such a critique of the foundations and principles Nahj-el-balaghahalso necessary in this permanent and welcomed the review, providing solutions in the critique, a critique of self-knowledge and understanding to critique, justice and the force of the criticism we've seen. Also in the fourth quarter to account for and explain the objective samples of Imam Ali(AS) are studied, frank and outspoken criticism of the previous caliphs, criticism of political, social criticism because of some bad habits and lack of discretion or criticism of specific communities such as Kufa, Basra and the Quraysh and eventually his own criticism of the agents that we spoke briefly. Keywords: Criticism; Foundations of criticism; Nahj-el-balaghah; Imam Ali (AS)