عنوان پایاننامه
بهینه سازی توام تولید و مصرف بنزین برای نبازهای انرزی بخش حمل ونقل
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2028;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50799
- تاریخ دفاع
- ۱۰ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- علیرضا ظهوری زنگنه
- استاد راهنما
- حامد شکوری گنجوی
- چکیده
- برنامهریزی برای عرضه و تقاضای انرژی خصوصاً در بخش حمل و نقل یکی از مهمترین نیازهای جوامع امروزی برای رسیدن به توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی است. روشهای گوناگونی برای برنامهریزی و مدلسازی انرژی وجود دارد. ما در این پایاننامه به کمک روشهای تحقیق در عملیاتی یک مدل غیرخطی طراحی کرده و به کمک نرمافزار لنیگو آن را اجرا کردهایم. نتایج این پایاننامه براساس دادههای واقعی است که به سختی و با محاسبات بسیار بهدست آمده است. هدف اصلی از این پایاننامه تعیین سبد سوخت و ناوگان حمل و نقل سبک کشور است به گونهای که مجموع هزینهها حداقل شود. به عبارت دیگر هدف تعیین تعداد خودروها و استیشنهای لازم برای هریک از تکنولوژیهای (سوختهای) مورد بررسی در این پایاننامه است. از آنجا که بسیاری از عوامل تعیینکننده این مدل خارج از دست مشتریان است، این مدل بیشتر برای قانونگذاران و سیاستمداران قابل استفاده است و برای برنامهریزی کلان در سطح ملی طراحی شده است. یکی از دلایل رو آوردن به تکنولوژیهای جدید همچون سوخت هیبریدی، آلودگی زیاد سوختهای فسیلی است. از طرفی منابع سوختهای فسیلی محدود و به سرعت رو به پایان هستند. در فصل اول این پایاننامه مقدماتی راجع به برنامهریزی انرژی، اهمیت بخش حمل و نقل و تاریخچهی آن، گفته میشود. سپس انواع سوختها و موتورها مورد بررسی قرار میگیرند. توضیحاتی درباره ناوگان وسایل نقلیه در ایران و جهان و معایب و مزایای تکنولوژیهای مورد بحث در این پایاننامه داده میشود. میزان انتشار آلایندگی خودروها و مشخصات کلی جایگاهها در ایران مطرح میشود و در نهایت یک مرور ادبیات صورت میگیرد. در فصل دوم روشهای مدلسازی حمل و نقل مطرح میشوند. این مدلها عبارتند از: مدلهای اقتصادسنجی، مدلهای سیستمی تقاضای انرژی و مدلهای تحقیق در عملیاتی. همانطور که گفته شد در این پایاننامه مدلسازی به روش تحقیق در عملیاتی انجام شده است. در فصل سوم به کمک یک مدل اولیه که در سال 2009 بهصورت یک مقاله در مجلهی Energy Policy به چاپ رسیده است، یک مدل جدید طرح میشود که در آن هزینههایی مانند هزینه بیمه، هزینه افت، هزینه سوخت، هزینه خرید خودرو، هزینه تعمیر و نگهداری، هزینه آلودگی و هزینه احداث استیشنها در نظر گرفته شده است. این درحالیست که در مدل اولیه تنها هزینههای سوخت و خرید خودرو در نظر گرفته شده است. محدودیتهای جدیدی نیز در مدل بهکار گرفته میشوند که به تفصیل در فصل سوم مورد بررسی قرار خواهند گرفت. در فصل چهارم نحوهی بهدست آوردن دادهها و چگونگی استفاده از آنها بهصورت مطالعهی موردی ذکر میشود. در فصل پنجم مدل ذکر شده در نرمافزار لینگو اجرا میشود و نتایج آن مورد تحلیل و مقایسه قرار میگیرد. در نهایت در فصل ششم نتیجهگیری و پیشنهاداتی برای کارهای بعدی داده میشود.
- Abstract
- Planning for energy supply and demand in transportation sector is one of the most important requirements to achieve economic development and social welfare. Different methods are available for energy planning and modeling. In this thesis, a non linear model has been designed by using OR methods and this model has been performed with Lingo software. Results of this thesis are based on real data which have been obtained with several difficulties. The main goal of this thesis is to determine the fuel basket for light vehicles in order to minimize the total costs. In other words, our aim is to determine the number of cars and stations needed for each type of fuel technology. Since, most of the influencing factors are out of reach for consumers; this model can be mainly used by the legislators and politicians and can be used for major planning at national level. The main reasons for using new technologies such as hybrid fuel is limited nature of fossil fuels and the pollution concerns associating these fuels. In the first chapter, an introduction about energy planning and the importance of transportation sector is given. Then, different types of fuels and vehicles are discussed. In the last section, a literature review is presented. In the second chapter, methods of transportations modeling are presented. These models are: econometrics models, energy demand models and OR models. As mentioned before, OR models have been used in this thesis. In the third chapter, a new model is presented that includes different costs such as insurance cost, fuel cost, vehicle purchase cost, maintenance cost, pollution cost and station construction cost. Furthermore, new restrictions are added to the model. In the fourth chapter, the data are presented and sufficient explanations are offered. In the fifth chapter, the designed model is performed in Lingo software and its results have been discussed completely. The final chapter consists of a conclusion and some proposals for future studies.