نفس در فلسفه افلوطین
- رشته تحصیلی
- فلسفه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39371;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 54356
- تاریخ دفاع
- ۰۲ مهر ۱۳۸۷
- دانشجو
- امیرحسین عرفی
- چکیده
- چکیده از مهمترین مباحث حکمت الهی، مبحث علم النفس است و به تعبیری میتوان گفت که معرفت نفس، مفتاح سایر معارف الهی است. در رساله حاضر به بررسی مسائل و مباحث مربوط به نفس در فلسفهی افلوطین پرداخته می شود. مبحث نفس در فلسفهی افلوطین به حکم مرتبهی وجودی و معرفتی و ارزشی نفس در نظام هستی، حلقهی اتصال تمام مباحث حکمی و مسائل فلسفی نظام مابعدالطبیعی این حکیم الهی است و از این روی در این رساله پیش از ورود به مبحث نفس، به طرح مسائل و مباحث مقدماتی لازم در فلسفهی افلوطین پرداخته شده است. در فصل اول این رساله، کلیاتی دربارهی اقانیم ثلاثهی نظام افلوطین یعنی احد و عقل و نفس در مقام اصول و مبادی نخستین اشیاء گفته میشود و در فصل دوم، از اقنوم اول یعنی احد که مبدأ نهایی و مرجع غایی نفس است، بحث میشود و در فصل سوم به نحو اجمال از عقل و عالم معقول که اعلی مرتبهی تقرر نفس و پدر معنوی و روحانی اوست، سخن رانده میشود. فصل چهارم معطوف به بررسی سلسله مراتب ذی تقدم و تاخر هستی در نزد افلوطین بوده و در فصل پنجم و ششم به ترتیب از کیفیت رجوع کثرات به وحدت و صدور کثرات از وحدت در نظام هستی بحث میشود. در فصل هفتم کیفیت صدور و انتشاء نفس از عقل کلی مورد بررسی قرار گرفته و در فصل هشتم، ذات و ماهیت نفس به نحو تفصیل، تحقیق میشود و در فصل نهم از نفس کلی و نسبت آن با کثرات نفوس جزویّه سخن گفته میشود. واژگان کلیدی: اقانیم ثلاثه،نفس کلی، نفس عالم، نفس ناطقه، نفس حیوانی، نفس نباتی
- Abstract
- Abstract: Psychology is one of the most important branches of Divine Wisdom and in a sense it can be said that knowing the soul is the only key of other divine sciences. In the present treatise, the problems in relation to the soul in the philosophy of Plotinus are considered. The soul is in the centre of Plotinus' philosophy. It stands midway between the material world and the world of intellect and for it's existential and epistemological stage in the hierarchical order of reality, is the point where all converging and diverging lines of Plotinus' metaphysical system meet. Within the soul all metaphysical principles are represented. So soul is, of Plotinus' three hypostases, the most wide ranging and various in it's activities and can take every grade in the hierarchical order of reality, from the super-essential Absoulte-one-to the infra-essential Matter. So in the present treatise, betore concentrating on the main subject-i.e soul- some introductory subjects in plotinus' philosophy are discussed. Chapter 1 describes plotinus' three hypostases as the first principles (archail) of all things. Chapter 2 considers the first hypostasis: One. Chapter 3 considers Intellect and the world of intellect that soul at the top of it's range, lives on this highest level. In chapter 4, the hierarchical order of reality is considered. Chapter 5 considers the Returning of the manifold to the One and chapter 6 provides the question of Derivation of all things from the One. Chapter 7 is about the Derivation of soul trom Intellect. Chapter 8 examines the nature of soul and chapter 9, considers Universal soul and it's relation to Particulal souls. Keyword: Three Hypostases, Universal soul, World-soul, Human soul, Animal soul, Veget active soul.