عنوان پایاننامه
بررسی راهکارهای ارتقای توریسم ورزشی با رویکرد رویدادهای ورزشی در زنجان از دیدگاه کارشناسان و مشتریان
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی وعلوم ورزشی - مدیریت ورزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 823;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49937
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- اکبر حیدری
- استاد راهنما
- سیدنصراله سجادی
- چکیده
- توریسم ورزشی صنعتی نسبتا جدید و یکی از سریعترین بخش های رشدیافته در صنعت توریسم است که بر روی برنامه ریزی مقصد در کشورهای در حال توسعه تمرکز داردو به عنوان یک عامل در بازسازی اقتصادی و اجتماعی جوامع شهری و روستایی شناسایی شده است. هدف از تحقیق حاضر بررسی راهکارهای ارتقای توریسم ورزشی با رویکرد رویدادهای ورزشی در زنجان از دیدگاه کارشناسان و مشتریان می باشد. جامعه آماری این تحقیق را کارشناسان تربیت بدنی زنجان و مشتریان توریسم ورزشی(شرکت کنندگان در اولین المپیاد دانشجویی شاهد و ایثارگر –تیر 1390 )تشکیل داد که تعداد کل آنها 220 نفر بودو همگی به پرسشنامه ها پاسخ دادند و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی می باشد و به لحاظ نحوه گردآوری داده ها ، روش تحقیق از نوع توصیفی – پیمایشی است که اطلاعات آن به صورت میدانی و کتابخانه ای جمع آوری شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که بعد از تایید روایی و پایایی آن در اختیار افراد قرار گرفت. در این تحقیق سطح اطمینان قبول یا رد فرضیه ها (p=0.05)در نظر گرفته شد. در این تحقیق54.5 درصد کارشناسان در بازه سنی زیر 30 سال و 45.5 درصد کارشناسان در بازه سنی 30 تا 50 سال دارند.و در بازه سنی زیر 30 سال و 24.5درصد مشتریان در بازه سنی 30 تا 50 سال دارند. 10.9 در صد کارشناسان مدرک دیپلم، 24.5 درصد مدرک فوق دیپلم، 43.6 درصد آنها مدرک لیسانس و 20.9 درصد آنها مدرک فوق لیسانس دارند. و 66.4درصد مشتریان مدرک فوق دیپلم، 33.6 درصد آنها مدرک لیسانس دارند. که81.8 درصد کارشناسان زیر 10 سال و18.2 درصد بالای 10 سال سابقه مدیریت دارند.و 16.4درصد مشتریان زیر 10 سال و83.6 سابقه مدیریت ندارند. 78.2 درصد زیر 10 سال و16.4 درصد بالای 10 سال سابقه مربی گری و5.5 سابقه عدم مربی گری دارند. و7.3 درصد مشتریان زیر 10 سال و 92.7 سابقه عدم مربی گری دارند. 95.4 درصد سابقه شرکت در رویداد ورزشی داشته و4.6 درصد سابقه شرکت در رویداد ورزشی ندارند. وملاحظه می شود که79.1درصد مشتریان سابقه شرکت در رویداد ورزشی داشته و20.9درصد سابقه شرکت در رویداد ورزشی ندارند با توجه به آزمون فرض های اختصاصی تحقیق نتایج زیر بدست آمد که به قرار زیر می باشد: 87 نفر موافق تاثیر جاذبه های رویدادهای ورزشی در جذب توریسم ورزشی و120 نفر نظر بینیابین و 8 نفر نظر مخالف دارند.نتایج آزمون خی دو که بین پاسخ دهندگان تفاوت معنی داری وجود دارد(.05.> 000.=p)و(181.05=2x) 147نفر موافق تاثیر تسهیلات و جاذبه های گردشگری در جذب توریسم ورزشی و30 نفر نظر بینایبین و 3 نفر نظر مخالف دارند.نتایج آزمون خی دو که بین پاسخ دهندگان تفاوت معنی داری وجود دارد(.05.>000.=p)و(218.50=2x). 3-80 نفر موافق تاثیر مسائل فرهنگی و اجتماعی در جذب توریسم ورزشی و110 نفر نظر بینیابین و 23 نفر نظر مخالف دارند.نتایج آزمون خی دو که بین پاسخ دهندگان تفاوت معنی داری وجود دارد(.05.>000.=p)و(126.87=2x).
- Abstract
- Today, tourism and sport enjoy a complementary interrelationship directly affecting the nations` economy .Also. sport tourism is, nowadays, considered as the most lucrative industry worldwide. In addition, it may affect the all social strata economically and politically. Thus needless to say that much more attention should be directed to the industry through clear-cut policies, visions and constructive plans in this regard. To this end, In this paper, the authors investigate and offer guidelines for sport tourism development in Zanjan from economic, social and cultural perspectives .This is an applied research carried out as field study. The statistical sample is divided into 2 groups:1)Experts including physical education teachers, cultural heritage and physical education department employees and,2)Customers including different sportsmen/women traveling to Zanjan. The research tool is a 43 item researcher-made questionnaire in Likert scale whose reliability and validity were confirmed by a board of university professors. We applied descriptive,chi-square and T-student statistics to describe the demography and determine the differences between both groups` viewpoints regarding sport tourism development in Zanjan.