عنوان پایان‌نامه

مسئله شر از دیدگاه آگوستین



    دانشجو در تاریخ ۰۹ مهر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مسئله شر از دیدگاه آگوستین" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فلسفه دین
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: P51;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50958
    تاریخ دفاع
    ۰۹ مهر ۱۳۹۰

    چکیده: مسئله شر از جمله مسائلی است که همواره در طول تاریخ تفکر، متفکرانی از حوزه‌های مختلف مانند فلسفه، کلام و فلسفه دین را به خود مشغول داشته است. مهمترین چالشی را که مسئله شر ایجاد کرده است، تناقضی است که میان وجود شرّ در جهان و وجود خدایی با صفات علم مطلق، قدرت مطلق و خیرخواهی محض وجود دارد. به این مسئله، پاسخهای متعددی داده شده است. اولین و مهمترین پاسخ به این مسئله در سنت مسیحیت را قدیس اگوستین بیان کرده است. اگوستین در طول زندگی خود، همواره در تلاش برای یافتن پاسخی مقنع و متقن برای این مسئله بود. وقتی که پاسخ مانویان به مسئله شر نتوانست او را قانع کند به سراغ آثار نو افلاطونیان رفت تا شاید حلّ مسئله را در اندیشه آنان پیدا کند. امّا آنها هم نتوانستند، ذهن متلاطم و مشوش او را‌ آرام کنند و بالاخره در نتیجه تحول ایمانی‌ای که برایش رخ داد، به آیین مسیحیت گروید و توانست، پاسخ مسئله شر را با کمک کتاب مقدس و زمینه فکری‌ای که از نظریات نو افلاطونیان داشت‌، بیابد. اگوستین دو پاسخ را به مسئله شر بیان می‌کند. پاسخ اوّل همان نظریه عدمی بودن شرّ است که از یک طرف تحت تأثیر اندیشه‌های نو افلاطونی، مبنی بر مساوقت وجود و خیر می‌باشد و از طرف دیگر مبتنی بر کتاب مقدس که در آن، خدا خیر محض است و در نتیجه هر چه‌ آفریده است، خیر است، می‌باشد. پاسخ دوّم اگوستین، تنها مبنی بر آموزه‌ای از کتاب مقدس می‌باشد که اگوستین آن را براساس تفسیر خودش از کتاب مقدس، استخراج کرده است. این آموزه همان آموزه گناه نخستین است که اگوستین آن را ریشه تمام شرور می‌داند. شرور در عالم، نتیجه و اثر همان گناه نخستین است که به صورت توارثی به تمام انسانها انتقال یافته است. خود گناه نخستین و به تبع آن تمام گناهان دیگر، نتیجه استفاده نادرست از اراده آزادی است که خدا آن را به انسان عطا کرده است. انسان با اختیار خود مرتکب گناه می‌شود، ولی این اختیار به تنهایی برای نجات او کافی نیست. او نیاز به لطف و فیض الهی دارد تا بتواند با تمایلات دنیوی و فاسدی که گناه نخستین ایجاد کرده است، مقابله کند و این لطف الهی کمکی اساسی است از طرف خداوند به اراده انسان. این لطف و فیض الهی بواسطه نوری است که خداوند بر دل انسان می‌تاباند که همان «اشراق الهی» است. کلمات کلیدی: اگوستین، شرّّ، گناه نخستین، اراده‌ آزاد، نظریه اشراق، نجات
    Abstract
    Over the history of thinking, one of the problems which have always preoccupied the minds of many thinkers in different disciplines such as philosophy, theology, and philosophy of religion is the problem of evil. The most important challenge caused by the problem of evil is the contradiction between the existence of the evil in the world and the existence of the God who has absolute knowledge, absolute power, and pure benevolence. Several answers have been proposed for this problem. The first and most important answer in the Christian tradition has been proposed by Saint Augustine. During his life, he always tried to find a firm and convincing answer to this problem. As the Manicheans' answer to this problem could not satisfy him, he went to the works of Neo-platonians' in order that he might find the answer to this problem in their thoughts. However, these thoughts could not soothe his turbulent and uneasy mind, too. Finally, he converted to Christianity due to his faith –related evolution and could find the answer to the problem of the evil with the help of the Bible and intellectual background gained from Neo-Platonians' theories. He proposes two answers to the problem of the evil. The first answer is the very theory that evil is non-existential and negative. On the one hand, this answer is influenced by Neo-platonic thoughts based on the concomitance of existence and evil; on the other hand it is based on the Bible in which God is pure good so all His creatures are good. Augustine's second answer is merely based on a doctrine of the Bible which he has extracted according to his own interpretation of the Bible. This doctrine is the very doctrine of Original Sin which Augustine believes is the root of all evils. The evils in the world are the result and outcome of original sin which have been transferred to all men hereditarily. The original sin itself and as a result all other sins are the outcome of misuse of free will which God has granted to man. Man commits sin by his choice and free will, but this choice and free will alone is not sufficient for his salvation. Man needs divine blessing and grace to be able to confront with the worldly and deficient derives which have created the original sin. This divine blessing and grace, which comes through the light shined on man's heart by God, called "divine illumination", is the basic support for man's will from God. Key words: Augustine, evil, the original sin, free will, the theory of illumination, salvation.