عنوان پایان‌نامه

بررسی استراتژیهای رقابتی سازمان صدا و سیما در برابر شبکه های ماهواره ای فارسی زبان(مورد کاوی شبکه های فارسی زبان)



    دانشجو در تاریخ ۱۱ مهر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی استراتژیهای رقابتی سازمان صدا و سیما در برابر شبکه های ماهواره ای فارسی زبان(مورد کاوی شبکه های فارسی زبان)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت رسانه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50688
    تاریخ دفاع
    ۱۱ مهر ۱۳۹۰

    با توجه به نقش و جایگاه رسانه ها – بویژه تلویزیون – در ایجاد و هدایت «افکار عمومی» از یک سو؛ و نیز وجود رقبای متعدد در این عرصه، اهمیت داشتن استراتژی رقابتی مفید در عرصه رسانه ها بیش از پیش احساس می شود. رسالت مهم هدایت «افکار عمومی» در رسانه ها، وابسته به موفقیت آن رسانه در جذب و حفظ مخاطب است. در واقع «افکار عمومی» برای حکومت به مثابه «مخاطب» برای رسانه است. یعنی اگر رسانه ای نتواند «مخاطب» را جذب کرده و حفظ نماید، طبیعتاً نخواهد توانست در ایجاد و هدایت «افکار عمومی» نیز موفق باشد. یکی از مهمترین و موفقیت آمیزترین عرصه های جذب مخاطب در رسانه ای چون تلویزیون – حتی به نوعی مهمترین عرصه- عرصه برنامه های نمایشی است. زمینه هایی چون فیلم ها و سریال های تلویزیونی به علت ماهیت داستانی بودنشان هم از جذابیت های محتوایی برخوردارند و هم به علت همین ماهیت داستانی و غیر واقعی بودن از حساسیت های سیاسی و جناحی نیز تقریباً به دور هستند. از اینرو بهترین عرصه جهت جذب و حفظ مخاطب برای یک تلویزیون به شمار می روند که هنوز هم با وجود وفور انواع رسانه های گوناگون، پرنفوذترین رسانه به شمار می رود. تلویزیون جمهوری اسلامی ایران نیز مانند هر تلویزیون دیگری از این قاعده مستثنی نیست. از سویی به علت سلطه ای که حکومت در اداره تلویزیون در کشور ما دارد، وجود مخاطب در این تلویزیون (و یا تلویزیون هایی با شرایط مشابه) اهمیت بیشتری دارد، زیرا که وجود مخاطب و رضایت وی تا حد زیادی بیانگر حمایت و همسویی «افکار عمومی» با جرایانات کلی جامعه است که معمولاً توسط حکومتگران تدوین و اجرا می شوند. از طرف دیگر همان طور که عنوان شد، طوفان رقابت و فراز و نشیب های استراتژیک در عرصه رسانه ها، تلویزیون جمهوری اسلامی را در سال های اخیر دچار چالش های جدی در رابطه با جذب و حفظ مخاطب نموده است. وجود شبکه های ماهواره ای فارسی زبانی که در چند سال اخیر توانسته اند با پخش برنامه هایی گوناگون، مخاطب قابل توجهی در داخل کشور جذب کنند، مهمترین رقیب تلویزیون ایران به شمار می روند. یکی از مهمترین زمینه هایی که این شبکه ها توسط آن به جذب مخاطب مشغولند، زمینه سریال ها و فیلم های تلویزیونی است. در این بین شبکه ای چون (فارسی 1) توانسته با پخش سریال هایی که بعضاً با مضامین و آموزه های فرهنگی و اخلاقی جامعه ما سازگاری ندارد
    Abstract
    ندارد