شناسایی فرصتها در صنعت خدمات پس از فروش خودرو و ارائه راهکارهای بهره برداری از این فرصتها (مورد مطالعه: حوزه خدمات پس از فروش شرکت سایپا)
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 88;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49634
- تاریخ دفاع
- ۱۸ مرداد ۱۳۹۰
- دانشجو
- سیروان زبیری
- استاد راهنما
- کامبیز طالبی
- چکیده
- این مطالعه تحقیق پیمایشی در زمینه شناسایی فرصتها در حوزه خدمات پس از فروش خودرو و ارائه راهکارهای بهره برداری از این فرصتها می باشد نمونه آماری تحقیق شامل 115 نمایندگی مجاز ارائه دهنده خدمات به خودروهای سبک تولیدی شرکت سایپا در تهران و شهرهای همجوار می باشد . تا پایان سال 1388 در ایران، سود اصلی در صنعت خودروسازی حاصل از تولید و فروش خودرو نو بوده است. اما پس از این دوران چالش های جدیدی مسیر کسب و کار این صنعت را به سوی دیگری سوق داد .افزایش قیمت تمام شده محصول و باقی ماندن در چرخه رقابت با حفظ قیمت باعث گردیده است تا خودروسازان همچون گذشته قادر به تحمیل هزینه ها به مشتری نباشند. هدف اصلی این تحقیق شناسایی فرصتهای کارافرینانه در حوزه خدمات پس از فروش شرکت خودروسازی سایپا بوده و اولویت بندی فرصتهای شناسایی شده از بین نظرات 115 نمایندگی مجاز و 345 مشتری با روش پیمایشی آزمون شد.در این تحقیق از مدل شناسایی فرصت ماریسون استفاده شده است لذا در ابتدا بر اساس اطلاعات اخذ شده از نظرات خبرگان و تحلیل روندهای موجود ، فرصتهای بالقوه شناسایی شده ودر فاز پیش بینی و ارزیابی ضمن اولویت بندی فرصتها، پیشنهادات لازم برای دست اندرکاران و کارآفرینان این صنعت ارائه شده است .نتایج تحقیق نشان می دهد موضوع رضایت مشتری در نمایندگی های مجاز خودروسازان به طور کامل نهادینه نشده است و تفاوتهای معناداری در ادراکات و انتظارات مشتریان در خصوص فرصتهای کسب و کار حوزه خدمات پس از فروش خودرو مشاهده گردید. واژگان کلیدی: کارآفرینی ، فرصت ، خدمات پس از فروش، خودرو، رضایت مشتری، نمایندگی مجاز
- Abstract
- In this research, we focus on identifying the after sales services opportunities in vehicle industry. The statistics sample involves 115 SAIPA authorized dealership in Tehran and adjacent cities that support passenger cars. Up to the end of 1388 in Iran, the main car manufacturing industry’s profits were obtained through producing and selling new cars. But after that decade a notable increase in final cost of the product, while the need to attempts for staying in competition cycle through improving quality without increasing the prices; forced car companies achieve the gains by entree to a new phase of business. In this article, we focus on identifying the after sales services opportunities in vehicle industry and prioritization of these opportunities was examined via a survey study among115 dealers and 345 customers. In this research is used from Marison model for recognition of opportunity .At first opportunities are scaned through expertise’s ideas and existent trends analyses. Further more in the forecasting and assessment faze beside prioritization the opportunities, essential suggestions for respective entrepreneurships are presented .The research results show that the customer satisfaction indexes are not well defined .Subsequently the respective processes to measure those indexes are not implemented. Consequently the meaningful deviations between customer expectation and offer services in authorized dealers are shown. Key Words: entrepreneurship, opportunity, after sales services, car, customer satisfaction, authorized dealer