ارائه مدلی از عوامل موثر برنیت رفتاری استفاده مشتریان از همراه بانک در ایران( مطالعه موردی بانک توسعه صادرات)
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52458
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- ساناز بهرامی
- استاد راهنما
- محمد ابویی اردکان
- چکیده
- هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر تمایل (نیت) رفتاری مشتریان به استفاده از همراه بانک است. با کاربرد مدل پذیرش تکنولوژی به عنوان هسته مرکزی پژوهش (مدل تعدیل شده TAM و ارتباط علی تأیید شده – توسط محققین پیشین)، شش متغیر بیرونی شامل نوآوری ، دانش در حوزه پرداخت از طریق تلفن همراه ، قابل حمل بودن ، قابل دسترسی ، سازگاری و در نهایت آسودگی بررسی می شوند. نگارنده پیشنهاد می کند ارتباطات متقابل این متغیر های پیشین (مستقل) با سایر متغیرها مورد بررسی قرار گیرد. همچنین به منظور دستیابی به مدل جامع عوامل مؤثر بر نیت رفتاری به قصد استفاده مشتریان از همراه بانک، با ترکیب مدل TPB و با افزودن فرضیه های هنجارهای ذهنی و ادراک کنترل رفتاری ، مدل پیشنهادی تحقیق با هدف درک تأثیر فشارهای اجتماعی برای انجام یا عدم انجام خدمات بانکداری از طریق تلفن همراه و همچنین تأثیر متقابل وجود یا عدم وجود منابع و فرصت های لازم شکل گرفته است. تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی بوده و از نوع توصیفی- تحلیلی می باشد. با توجه به اینکه در این تحقیق از مدل سازی معادلات ساختاری برای آزمون فرضیه ها استفاده شد، از نوع همبستگی می باشد. برای بررسی فرضیه ها و پاسخگویی به سوالات تحقیق پرسشنامه تحقیق بین 500 نفر از مشتریان بانک توسعه صادرات ایران در استان تهران به روش نمونه گیری خوشه ای و تصادفی ساده، در 5 منطقه، و تصادفی ساده توریع گردید که در نهایت 281 پرسشنامه تکمیل داده شده برگشت داده شد. نتایج تحقیق برخی از ابعاد کلیدیِ پذیرش تکنولوژی همراه بانک توسط مشتریان (شامل، سهولت کاربرد درک شده، سودمندی درک شده، نگرش به قصد استفاده و.. ) را شناسایی کرده است. پژوهش پیش رو، بینشی کلی برای مدیران کلیه بانک های دولتی و خصوصی در استفاده موثر از تکنولوژی و بالاخص تکنولوژی همراه بانک در بانکداری الکترونیک و استراتژیهایی برای جذب مشتریان بیشتر را فراهم میکند.
- Abstract
- The purpose of this paper is to develop a model of Factors Influencing Users Intention in Mobile Banking Usage in Iran. The proposed model in the study is formed based on using the highly validated Technology Acceptance Model (TAM) as the core research framework, and identifying the variables of Innovation (INN), Mobile Payment Knowledge (MPK), Mobility (MOB), and Reachability (REC), Compatibility (COM), Convenience (CON) as the variables. Moreover, the influence of Customers’ impression of e-banking, and the image of Banks Services, on the Customers behavioral intention in using mobile banking, have been assessed and clarified by Signaling Theory. Purpose-wise, the present study is considered to be a field research, with a descriptive nature based on the data collection procedures; based on the data analysis method, it is a Correlation and Structural Equation one. To this end, using a random sampling procedure, a sample of 281 was chosen. The results of the study identify determinants to mobile banking adoption by customers. The paper provides an insight for Customers on the effective use of mobile banking and the strategy to attract potential customers.