عنوان پایان‌نامه

ارزیابی مقایسه ای مدل های اجرایی تحقق دولت الکترونیک و ارئه الگوی مناسب برای ایران



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی مقایسه ای مدل های اجرایی تحقق دولت الکترونیک و ارئه الگوی مناسب برای ایران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP2877;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50812
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۰
    دانشجو
    عادل دهدشتی
    استاد راهنما
    کیومرث اشتریان

    به موازات تحولات وسیع تکنولوژی و دنیای متغیر اطلاعاتی، یکی از مهم‌‌ترین مباحث در جامع? فراگیر فناوری و توسعه اطلاعاتی، مسأله دولت الکترونیک است. دولتی که درآن، کاربرد شبکه اینترنت توسط سازمان‌های دولتی جهت ارائه خدمات و اطلاعات به مردم، شرکت‌ها و سایر سازمان‌های دولتی از الزامات انکارناپذیر آن محسوب‌شده و بدین ترتیب کلیه شهروندان، شرکت‌های تجاری، سایر سازمان‌های دولتی و کارمندان دولت را قادر می‌سازد تا از طریق یک وب‌سایت در شبکه اینترنت و بدون محدودیت‌های مکانی و زمانی به اطلاعات و خدمات دولتی دسترسی پیدا کنند. در گذشته‌ای نه چندان دور برقراری هرگونه ارتباط کاری بین شهروندان و یا مدیران اداری با مؤسسات دولتی تنها از طریق حضور فیزیکی در ادارات دولتی یا دیگر سازمان‌های مربوطه میسر بوده‌است. امروزه با پیشرفت و گسترش فن‌آوری‌های ارتباطات و اطلاعات، شهروندان می‌توانند خدمات و اطلاعات دولتی را به صورت Online، در هر قالب زمانی و مکانی دریافت نمایند. پیشرفت در جهت اجرا و تکمیل دولت الکترونیک در ایران اخیرا نظر بسیاری از مقامات سیاستمردان را به خود جلب نموده. شرط لازم برای یک دسترسی مناسب و مطلوب در این فناوری بعنوان یک ضرورت توصیه شده نیز، تفهیم گردیده است. با وجود یکسری اقدامات، دولت الکترونیک در ایران تا دستیابی به جایگاه واقعی خود فاصله زیادی دارد. در واقع علی‌رغم بکارگیری، دولت الکترونیک نتوانسته است چندان باعث بهبود فرآیندها، رضایت‌مندی مردم و ارتباط مستقیم با مردم و همچنین ارائه بازخورد به شهروندان شود. با توجه به شرایط خاص سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور ارائه مدلی بومی جهت پیاده‌سازی دولت الکترونیک ضروری است. در این تحقیق تلاش شد مدلی بومی ارائه گردد. این مدل با بررسی مدل‌های پیاده‌سازی دولت الکترونیک در چند کشور دیگر طراحی شد. بر اساس این مدل، جهت پیاده‌سازی دولت الکترونیک، عوامل؛ زیرساختی، اجتماعی- فرهنگی، سازمانی- مدیریتی و مالی- اقتصادی می‌بایست فراهم باشند. 4 مؤلفه اصلی دولت الکترونیک G2C، G2B، G2G و G2E است که برای ارائه خدمات به بخش‌های ذکرشده بایستی دولت پرتال مرکزی ایجاد نماید. جهت ارائه خدمات به بخش خصوصی و همچنین بخش منطقه‌ای و استانی ضروری است پرتال‌های جداگانه‌ای راه‌اندازی ‌شود. در این تحقیق، چهار فرضیه بررسی شد. فرضیه اول به بررسی تأثیر عوامل زیرساختی بر پیاده‌سازی دولت الکترونیک می‌پردازد. بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده این عامل بر پیاده‌سازی دولت الکترونیک در کشور تأثیر دارد. نتایج تحقیق، همچنین نشان داد که؛ زیرساخت مخابراتی مهم‌ترین زیرساخت در پیاده‌سازی دولت الکترونیک به‌شمار می‌رود. فرضیه دوم نشان داد که؛ عوامل فرهنگی- اجتماعی بر پیاده‌سازی دولت الکترونیک در ایران تأثیر دارد. مهمترین متغیر در این دسته از عوامل آگاهی ذی‌نفعان از مزایای دولت الکترونیک است. فرضیه سوم نشان داد که عوامل مالی- اقتصادی بر پیاده‌سازی دولت الکترونیک در ایران مؤثر می‌باشد. مهمترین عامل در این دسته متغیر بازده مالی دولت الکترونیک است. فرضیه چهارم نیز نشانگر تأثیر عوامل سازمانی- مدیریتی بر پیاده‌سازی دولت الکترونیک در ایران است. مدیریت استراتژیک و دارا بودن دید بلندمدت مهمترین متغیر در این دسته از عوامل هستند. در این تحقیق همچنین اولویت عوامل چهارگانه نیز تعیین شد، که بر این اساس به ترتیب عوامل زیر ساختی، سازمانی- مدیریتی، فرهنگی- اجتماعی و مالی- اقتصادی دارای بیشترین اهمیت هستند.
    Abstract
    Parallel with the vast changes in the information and technology areas is one of the most important issues in the technology and information pervasive society, the e-government. It is the sort of government in which the application of the internet by government organizations is regarded as an undeniable requirement in order to provide information and services to people, companies, and other government organizations. Thus, all citizens, business ventures, and other government organizations and employees would be able to avail of the government information and services via websites in the internet and without the limitations of time and space. Not very far ago, making any work-related contacts with executive managers and government institutions were only possible via making personal visits in the government offices or other pertinent organizations. Today, with the development of information communication technologies, the citizens can receive the government information and services online at any time or place. Developments in the field of implementation and complementing e-government in Iran have recently attracted the attention of many politicians. Ample access to this technology has been recognized and felt as an essential prerequisite. Despite some initiatives that have been taken, the e-government is still far away from achieving its real position in Iran. In fact, while having been implemented, it has not improved the procedures, public satisfaction, and direct contact with citizens and also providing of feedback to them. Given the special political, economic, cultural and social circumstances of Iran, it is essential to offer a native model. This model has been designed after studying e-government implementation models in some other countries. Based on this model, certain infrastructures and social-cultural, organizational-administrative, and financial-economic factors are essential to implement e-government. The four main components of an e-government are G2C، G2B، G2G و G2E and the government needs to create a central portal to provide services to these sectors. Separate portals should be set up for providing services to the private sector and also the regional and provincial sectors. In this research, four hypotheses have been studied. The first hypothesis is related to the influence of infrastructural factors on implementation of e-government. The analysis of the collected data indicates that these factors influence the implementation of e-government. The results also show that the telecommunications infrastructure is considered as the most important factor in implementing e-government in Iran. The second hypothesis revealed that the cultural-social factors influence the implementation of e-government. The most important variable in this set of factors is the awareness of stakeholders of the advantages of e-government. The third hypothesis suggests that financial-economic factors influence the implementation of e-government in Iran. The most important variable in this set of factors is the financial performance of the e-government. Finally, the fourth hypothesis indicates that organizational- administrative factors influence the implementation of e-government in Iran. Strategic management and having a long-range vision are the most important variables in this set of factors. Moreover, the priority for each factor was determined in this research. In order of importance, these infrastructural factors are organizational-administrative, cultural-social, and financial-economic, respectively. Keywords: model, e-government, implementation of e-government