عنوان پایاننامه
ارائه مدلی به منظور پیاده سازی نطام مدیریت دانش وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران
- رشته تحصیلی
- مطالعات منطقه ای - مطالعات ایران
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP2838;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50092
- تاریخ دفاع
- ۲۲ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- امیر لطفی
- استاد راهنما
- کیومرث اشتریان
- چکیده
- امروزه دانش به سرمایه اصلی سازمان ها و شرکت های موفق و پپیشرو در قرن 21 بدل شده است. در همین راستا مبحث مدیریت دانش، به معنای بهره گیری حداکثری از تمام دارایی های دانشی موجود در سازمان و در اختیار قرار دادن دانش برای تمام بخش هایی از یک سازمان که به آن دانش نیاز دارند، به امری ضروری برای هر سازمان یا شرکتی تبدیل شده است. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به وظایف متعدد و متنوع و نیز گستردگی ساختارسازمانی، برای انجام تصمیم گیری های صحیح و منطبق با منافع ملی نیازی مبرم در به کارگیری مدیریت دانش دارد. به همین منظور در این تحقیق سعی شده است تا با مطالعه مدل های موفق مدیریت دانش و نیز بهره گیری از تجارب پیاده سازی مدیریت دانش در وزارتخانه های امورخارجه برخی کشورها مثل آمریکا و ایرلند و با توجه به جایگاه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در روند تصمیم گیری سیاست خارجی مدلی مناسب با شرایط و اقتضائات این وزارتخانه ارائه گردد. دو عامل انسان و فن آوری اطلاعات از اجزای اصلی این مدل محسوب می شود.
- Abstract
- In the 21st century, knowledge is one of the main capitals of successful and pioneer companies. In this context, knowledge management (KM) has become an essential requirement for all organizations. “Knowledge management” is the maximum utilization of all available knowledge of an organization and sharing this knowledge with all parts of the organization. The ministry of Foreign Affairs (MFA) of Islamic Republic of Iran, because of the variety and difficulty of duties and also the extensive structural organization, needs to apply KM for making correct decisions that should be collinear with the national interest. In this thesis, considering the importance of the MFA and its role in the foreign policy of Iran, we try to present an appropriate KM model for this ministry. In this context, successful experiments and models of other countries like USA and Ireland in implementation of KM in their ministry of foreign affairs are studied. Human an information technology are the two main components of our presented model in this thesis.