عنوان پایاننامه
تاثیر سن و سطح زبانی بر نگرش زبان آموزان و معلمان زبان ایرانی نسبت به دریافت بازخورد شفاهی از معلمان و همکلاسی ها
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50064;کتابخانه پردیس ارس شماره ثبت: 229
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- سجاد سپهری نیا
- استاد راهنما
- شیوا کیوان پناه مارالانی
- چکیده
- در پژوهش های اخیر، رابطه میان بازخورد زبانی و یادگیری زبان دوم مورد بررسی قرار گرفته است (مکی و فیلپ، 1998: مکی و اولیور، 2002: فیلپ، 2003: مکی، 2006). با وجود پژوهش های بسیار در این زمینه، تلاش بسیار اندکی برای بررسی نگرش زبان آموزان و معلمان زبان نسبت به انواع بازخورد زبانی صورت گرفته است. علاوه بر آن، پژوهش های انجام شده در این زمینه بیشتر معطوف به بازخورد بر مهارت نوشتن بوده است و تعداد معدودی از مطالعات را می توان یافت که به موضوع نگرش زبان آموزان به بازخورد شفاهی معلم و همکلاسی ها به هنگام مکالمه پرداخته باشد (چنووث و همکاران، 1983: مکی و همکاران، 2000: کاتایاما، 2007). در ضمن، هیچیک از مطالعات اشاره شده تاثیر سطح توانایی زبانی و سن زبان آموزان را بر نگرششان نسبت به نظر و نگرش آنها در مورد زبان مورد بررسی قرار نداده است. از این رو، در پژوهش حاضر به بررسی نگرش زبان آموزان ایرانی نسبت به بازخورد شفاهی زبان و همچنین تاثیری که توانایی زبانی و سن ممکن است بر نگرش آنان داشته باشند می پردازیم. پرسشنامه ای با 36 آیتم با مقیاس لیکرت بدین منظور طراحی شد. پرسشنامه در میان 200 زبان آموز و 25 مدرس زبان توزیع شد. سن شرکت کنندگان در این پژوهش بین 13 سال تا 40 سال بود. نتایج پژوهش نشان داد که سطح توانایی های زبانی و سن زبان آموزان بر نگرش آنان نسبت به بازخورد شفاهی و بازخوردی که از معلم یا همکلاسی دریافت می کنند تاثیر دارد. همچنین، تفاوتهای آشکاری بین نگرش زبان آموزان و مدرسان زبان یافتیم.
- Abstract
- The question of whether there is a direct relationship between interactional feedback and L2 development has been the focus of recent interaction research (Mackey & Philp, 1998; Mackey & Oliver, 2002; Philp, 2003; Mackey, 2006). Despite the large body of knowledge in this regard, there has been little attempt to investigate language learners and teachers’ preference for different types of oral/interactional feedback. Besides, the studies investigating language learners’ preferences have been mostly concerned with teacher written feedback and very few studies (Chenoweth et al., 1983; Mackey et al., 2000; Katayama, 2007) have been conducted to investigate their preferences for oral teacher and peer corrective feedback. Furthermore, none of the studies has considered the role of level of proficiency and age on learners’ preferences towards feedback. Hence, the present study was conducted to investigate EFL learners’ attitude towards oral corrective feedback and the effect age and level of proficiency might have on their attitude. An attempt was made to compare learners’ and teachers’ preferences and find the areas of mismatch between these two groups. A 36-item 5 point likert-scale questionnaire was developed based on the literature and learners’ comments about oral/interactional feedback. The questionnaire was distributed to 25 EFL teachers and 200 EFL learners from different proficiency levels ranging in age from 13 to 53. The results showed that age and proficiency level affect learners’ preference for different types of feedback and their preference for teacher or peer feedback. Adult learners were found to have a higher preference for implicit feedback. Proficient learners were also in favor of elicitative types of feedback. Clear mismatches were also found between teachers and learners’ beliefs about PF and types of feedback. While teachers had a negative attitude towards peer feedback, learners were found to be in favor of it.