عنوان پایان‌نامه

دانشگاه از ایده تا نهاد : مقایسه سیر تحول دانشگاه در ایران و غرب _ مینا جعفری ثابت



    دانشجو در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "دانشگاه از ایده تا نهاد : مقایسه سیر تحول دانشگاه در ایران و غرب _ مینا جعفری ثابت" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    جامعه شناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51743;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4386
    تاریخ دفاع
    ۱۵ اسفند ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    یوسف علی اباذری

    آموزش عالی در کالبد دانشگاه در دور ههای مختلف تاریخی انواع گوناگونی داشته است. هر یک از این انواع در تناسب با دوره ی تاریخیِ زمان خود شکل گرفت و دگرگون شد. دانشگاه تهران، نهادی برای علم مدرن، پیوند دهنده ی علم مفید و دولت شد و در پی آن خدمت گزاری به دولت در راس رسال تهایش نشست. دانشگاه تهران در مقایسه با چهار نوعِ عالیِ اقتباس شده از تاریخِ تحولِ نهاد? دانشگاه در غرب- پاریس، هاله، برلین،و فینکس به آن یک بیشترین شباهت را دارد که رسالتش تبعیت از دولت، خدمت گزاری محض و تربیت تکنسین تعریف شد: دانشگاه هاله. از میان این چهار نوع عالی، دانشگاه برلین که بر ایده های هامبولت بنا شد همواره معیاری نظری برای بازپروری اندیشه ها و طرح انتقادهای مبارز با فایده مند گرایی بوده است. این نوع عالی که دارای پنج ویژگی است م یتواند نظیر اصلی رهنمودی برای ارزیابیِ تاریخِ تحولِ دانشگاه تهران شناخته شود. بیان و تحلیل تفاوت های میان این دو از مهم ترین اهداف این رساله بوده است. حیات? دانشگاه تهران با اقتباس از دانشگاه هاله ای شروع شد، پس از انقلاب به پاریسی شدن روی آورد و اکنون به فینکسی شدن سوق داده شد. بازپروری ایده ی دانشگاه برای نجات نهاد دانشگاه از تن دادن به الگوهای آزموده شده ی این نهاد در جهان و در نهایت ابداع راه حل، ضروری است؛ راه حلی که در آن از خوف? از تاریکی های پنهان در نوستالژی به اداری شدن دانشگاه و رسالت های مشتری پسند پناه نبرده باشد.
    Abstract
    University has been embodied in diversity, with such particularity in each kind that the articulation of that historical era is possible. Daar-ol-Fonun, the blueprint for the configuration of the first university in Iran _Tehran University_ made the priority of the state-nation, to overcome the gap between Iran and the West, its main goal. Through institutionalization of the European Science, the crystal-clear indicator of Iran’s about-to-rundown world authority, must have contributed to the establishment of a new modern monarchy. Once established, this university flashbacked to Hale University which was created in all-out service of nation-state. There are four ideal types ,elaborated by me, to make historical comparison between Iran and the West possible: Paris, Hale, Berlin, and Phoenix; each in concert with its particular historical era. Tehran University changed from Hale to Paris type after the Islamic Revolution and is approaching the ideal type of Phoenix and possessing more of bureaucracy. However, the ideal type of Berlin University, known as the Modern University, has never been a role model for this university. Delineating why such negligence has taken place is this dissertation’s main achievement. Moreover, there will be some suggestion on what needs to be done to avert utilitarianism pervasive in the ideal type of Phoenix University.