عنوان پایان‌نامه

ارزیابی شاخص های پایدار گردشگری روستائی مطالعه موردی : بخش سامان - شهرستان شهر کرد



    دانشجو در تاریخ ۰۳ مهر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی شاخص های پایدار گردشگری روستائی مطالعه موردی : بخش سامان - شهرستان شهر کرد" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 1586;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50502
    تاریخ دفاع
    ۰۳ مهر ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    محمد سلمانی

    چکیده هدف کلی این تحقیق ارزیابی شاخص های گردشگری پایدار و ارائه راهبردی مناسب درجهت توسعه گردشگری در نواحی روستایی و در نهایت دست یابی به الگوی بهینه گردشگری پایدار می باشد. بنابراین به منظور رسیدن به این اهداف از دو روش اسنادی و میدانی استفاده شده است. لازم به ذکراست که در این پژوهش پس ازتهیه کلیات و چهارچوب نظری تحقیق، جهت کسب اطلاع از منطقه مورد مطالعه و بررسی جایگاه و چگونگی گردشگری در آن منطقه، اقدام به انجام عملیات میدانی شد. بطورکلی 3 نوع پرسشنامه (مردم، مسئولان و گردشگران) برای انجام این پژوهش آماده شد. بخش سامان دارای 23 روستا است که از این تعداد 8 روستا با توجه به پتانسیل ها و جاذبه ها و موقعیت جغرافیایی آنها انتخاب گردیدند. تعداد خانوارهای این روستاها برابر 2848 خانوار بوده که، تعداد 150خانوار(حدود 5 درصد از مجموع کل خانوارهای هر روستا به شرطی که تعداد نمونه ها کمتر از 15 مورد نباشد) به عنوان نمونه آماری جامعه محلی انتخاب شده اند. با مصاحبه و پرسش از مسئولین در طول یک هفته تعداد گردشگران 600 نفر برآورد شده که 60 نفر از این تعداد یعنی10 در صد از جامعه آماری به عنوان نمونه انتخاب شده اند و در مورد مسئولان، به علت اینکه تعداد آنها کم بود، از همگی آنها به تعداد 20 نفر پرسشنامه تهیه گردد. برای انتخاب شاخص های گردشگری پایدار روستایی از 18 مورد مطالعاتی که کشور های مختلف صورت گرفته است، ابتدا طیف گسترده ای از شاخص ها (حدود 124 شاخص) انتخاب گردید و با مطالعه آنها مشخص شد که اولا برخی از آنها از حیث مفهوم نزدیک به هم بوده و در ثانی برخی از آنها مربوط به مناطق خاص بوده و در کشور ما کاربرد ندارند. با خلاصه سازی و ادغام کردن آنها در نهایت تعداد شاخص های انتخابی به 42 مورد، که 11 شاخص اقتصادی، 14شاخص اجتماعی- فرهنگی، 12 شاخص کالبدی- محیطی و 5 شاخص نهادی انتخاب گردید و پس انتخاب شاخص ها و از تکمیل پرسشنامه ها، آزمونهای آماری (تحلیل عامل و ضریب آلفا) نشان داد، پرسشنامه از اعتبار و روائی مناسبی برخورداراست. با استفاده از روش های آماری همبستگی، کندال b,c، گاما، اسپیرمن در بسته آماری SPSS و نرم¬افزار EXCEL مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس یافته¬های تحقیق، 8 شاخص از دیدگاه مردم و 15 شاخص از دیدگاه مسئولین تایید شدند. در عین حال، با تحلیل نظرات دو دیدگاه، همگرایی (همسانی) در 25 شاخص و واگریی (ناهمسانی) در 17 شاخص مشاهده شده ¬است. همچنین برای ارائه راهبرد مناسب در این پژوهش نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدید ها با روش تحلیلSWOT انجام شد. نتایج تحقیق و نظرات سه دیدگاه (مردم، مسؤولان و گردشگران) بیانگر آن است. که در ماتریس ارزیابی، در نهایت از (تعداد 9 قوت و 11 ضعف داخلی) و (7فرصت و 9 تهدید خارجی) به 9 عامل داخلی اولویت دارIFE و 8 عامل خارجی اولویت دار EFE در منطقه دسته بندی شد و در ماتریس ارزیابی داخلی و خارجیIE ، راهبردهای تدافعی به عنوان راهبرد قابل اجرا در بخش سامان انتخاب شد و از بین آنها بهترین راهبردWT2 با امتیاز 7.36 تحت عنوان "زمینه سازی و تشویق مردم به مشارکت در جهت توسعه و تجهیز روستاها از نظر زیرساختارها، تسهیلات و تجهیزات توریستی باحمایت های دولتی" انتخاب و معرفی شد. واژگان کلیدی: ارزیابی، شاخص های پایداری، گردشگری پایدار، SWOT، ماتریس IFE، EFE
    Abstract
    Abstact Introduction The overall objective of this study, indicators of sustainable tourism and provide appropriate strategic tourism development in rural areas and ultimately achieve sustainable tourism is the optimal pattern. Therefore, in order to achieve the objectives of both documents and field methods have been used. The civil code and a general theoretical framework developed in this study after study, to obtain informed of the study area and how the role of tourism in the region, the field work was done. Generally three types of questionnaires (people, officials and tourists) was prepared for this study. Section 8 of this order, which has 23 villages and rural areas due to the gravitational potential and geographical location, they were selected. The number of rural households was equal to 2,848 households, 150 households (about 5 percent of the total households in each village provided that number of samples is less than 15 cases) were selected to sample the local community. The interview and questions from authorities over a week, 600 tourists were estimated. The interview and questions from authorities over a week, 600 tourists estimated that 60 percent of the population of which 10 were selected as examples and the authorities, because their number was low, since all of them to prepare a questionnaire to 20 people. Selection criteria for sustainable tourism in rural areas of 18 different studies that have been made, First, a wide range of indicators (about 124 parameters) was selected and the first study it was found that some of them as close to the concept of Second, some of them do not apply to certain areas of our country. Summarize and integrate them with the choice of the 42 indicators, 11 economic indicators, 14 social indicators - cultural, 12 body index - environmental and institutional indicators was 5 And the selection criteria and completed the questionnaires, statistical analysis (factor analysis and coefficient alpha) showed, enjoys good validity and reliability of the questionnaire. Using statistical methods of correlation Kendell b, c, gamma, the spearman the statistical package SPSS and EXCEL software was tested and also provide an appropriate strategy in this study's strengths and weaknesses and opportunities and threats with SWOT analysis was conducted.Based on the findings, eight of 15 indicators from the perspective of people's views were confirmed by authorities. However, the analysis of two perspective views, convergence (consistency) and 25 indicators divergence (anisotropy) has 17 parameters. SWOT findings and the matrix of internal and external IE, defensive strategies can be implemented as a strategy was chosen in order WT2 with a score of 7.36 between the best strategy as "preparation, and encourage people participation in the development and equipping of rural infrastructure, tourist facilities and equipment Bahmayt state "and was introduced. Key word: assessment, sustainability indicators, sustainable tourism, SWOT, matrix IFE, EFE