عنوان پایان‌نامه

اثر تمرین هوازی بر مهارت های جابجایی ورفتار هایقالبی کودکان اوتیسم



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اثر تمرین هوازی بر مهارت های جابجایی ورفتار هایقالبی کودکان اوتیسم" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 833;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50871
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۰
    دانشجو
    یلدا صالحی

    فعالیت های حرکتی بخاطر فواید جسمانی، اجتماعی و روانی برای کودکان از اهمیت فراوانی برخوردار است. کودکان اوتیسم مشکلات حرکتی مانند تاخیر و نقص در مهارتهای حرکتی بنیادی را تجربه می کنند. علاوه بر این یکی دیگر از مشکلات کودکان اوتیسم وجود نسبت بالای رفتارهای قالبی در آنهاست. از آنجائیکهاجرای ضعیف مهارتهای حرکتی و رفتارهای قالبی اثرات نامطلوبی روی سلامت رفتاری و اجتماعی می گذارند، بنابراین فعالیت بدنی برای این کودکان سودمند است. هدف از این مطالعه بررسی اثرات تمرین هوازی بر مهارتهای جابجایی و رفتارهای قالبی کودکان اوتیسم می باشد. 10 کودک اوتیسم (5 تجربی، 5 کنترل) با عملکرد بالا و دامنه سنی 6 تا 10 سال در مطالعه شرکت کرند. برنامه تمرینی 3 بار در هفته و بمدت 4هفته به طول انجامید که هر جلسه شامل 20 دقیقه تمرین هوازی با شدت متوسط بود. مهارتهای جابجایی گروه تجربی و کنترل قبل و بعد از دوره تمرین بوسیله آزمون حرکتی اولریخ 2000 ارزیابی شد. بعلاوه بمنظور تعیین رفتارهای قالبی، 15 دقیقه قبل و 15 دقیقه بعد از تمرین از گروه تجربی در کلاس آموزشی فیلمبرداری شد. نتایج آزمون t همبسته نشان داد که تمرین هوازی با شدت متوسط موجب کاهش معنادار رفتارهای قالبی، بهبود مهارت دویدن، لی لی، پریدن، یورتمه رفتن، جهیدن و سرخوردن و همچنین باعث افزایش نمره کلی مهارت جابجایی شده است. بعلاوه نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین نمره کلی مهارت جابجایی و خرده مقیاس های آن در پیش آزمون و بین گروه تجربی و کنترل تفاوت معناداری وجود نداشت در حالیکه در پس آزمون تفاوت معناداربود. نتایج تحقیق نشان می دهد تمرین هوازی با شدت متوسط موجب بهبود مهارتهای حرکتی و کاهش رفتارهای قالبی کودکان اوتیسم می گردد. پیشنهاد می شود با استفاده از مداخلات حرکتی رفتارهای قالبی کودکان اوتیسم را کاهش داده و مهارتهای حرکتی آنها را بهبود بخشید.
    Abstract
    Physical activity produces physical, social and psychological benefits which plays an important role in children. Children with autism spectrum disorder (ASD) may experience delays or deficit in the fundamental movement skills. In addition, another problem of children with ASD is high levels of self- self-stimulatory behaviors in them. Since weak performance of motor skills and self-stimulatory behaviors have undesirable effects on social and behavioral health, so physical activity is beneficial for these children. The purpose of this study was to examine the effects of aerobic exercise on locomotor skills and self-stimulatory behaviors in autistic children. Ten high function autism (HFA) children, ages 6-10 years were participated in study (5=control, 5=experimental). Training program was administered three times a week for a total of four weeks and each session included 20 minute aerobic training with average intensity. Locomotor skills were assessed in both control and experimental groups using the TGMD-2 (Ulrich 2000) before and after training phase. Furthermore, self-stimulatory behaviors were assessed in experimental group by video recording, 15 min before and 15 min after each training session. Results of pared-sample t test showed that average intensity aerobic training caused significant decrease in self-stimulatory behaviors, improvement in running ability, galloping, hopping, leaping, horizontal jumping, skipping and sliding as well as increasing in total score of locomotor skills. Also, results of independent t-test showed statistically significant differences in locomotor skills total score and sub scales between both groups in post test, whereas were not significant difference in pretest. Findings of present study demonstrated that moderate aerobic exercise cause to improvement in motor skills and decrease in self-stimulatory behaviors in autistic children. These results suggest trying to decrease self-stimulatory behaviors in autistic children and improve their motor skills by contribution of motor interventions.