عنوان پایان‌نامه

رابطه اثر بخشی ارتباطات داخلی با پذیرش تغییر در کارکنان دانشکده های تریت بدنی دانشگاههای دولتی تهران



    دانشجو در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "رابطه اثر بخشی ارتباطات داخلی با پذیرش تغییر در کارکنان دانشکده های تریت بدنی دانشگاههای دولتی تهران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 819;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49626
    تاریخ دفاع
    ۲۱ شهریور ۱۳۹۰
    دانشجو
    علی بنسبردی
    استاد راهنما
    محمود گودرزی

    تغییر سازمانی برای بقا و ادامه حیات سازمان ها و شرکت های امروزی حیاتی و اجتناب ناپذیر است. آنچه در این میان مهم است این است که با مدیریت صحیح، تغییر را به نفع سازمان رهبری کنیم. هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی رابطه اثربخشی ارتباطات داخلی با پذیرش تغییر در کارکنان دانشکده های تربیت بدنی دانشگاه های دولتی شهر تهران بود. این تحقیق از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان دانشکده های تربیت بدنی دانشگاه های دولتی شهر تهران بود (دانشگاه تهران 32 نفر، دانشگاه شهید بهشتی14 نفر، دانشگاه الزهرا 8 نفر، دانشگاه شهید رجایی10 نفر و دانشگاه تربیت معلم17 نفر). روش نمونه گیری از نوع تمام شمار بوده و در مجموع تعداد 80 پرسشنامه جمع آوری شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه اثربخشی ارتباطات داخلی شالنبرگر(2009) و پرسشنامه پذیرش تغییر الوینگ(2009) بود. روایی پرسشنامه ها پس از ترجمه و بومی سازی به تأیید ده تن از اساتید متخصص در حوزه مدیریت ورزشی رسید. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه اثربخشی ارتباطات داخلی (78/0) و برای پرسشنامه پذیرش تغییر (85/0) بدست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی (آزمون کلموگروف اسمیرنوف، رگرسیون تک متغیره خطی و کروسکال والیس) مورد سنجش قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد رابطه خطی معنی داری بین اثربخشی ارتباطات داخلی با حمایت از تغییر (001/0 P=و 25/9t=)، تمایل به همکاری در تغییر (001/0P= و 29/6t=) و پذیرش تغییر (001/0 P=و 94/8t=) در کارکنان دانشکده های تربیت بدنی دانشگاه های تهران وجود دارد. همچنین نتایج تحقیق نشان داد تفاوت معنی داری بین دانشکده های تربیت بدنی دانشگاه های تهران از لحاظ اثربخشی ارتباطات داخلی(13/0P= ،95/6=2Chi) و پذیرش تغییر(23/0 P=،50/5=2Chi) وجود ندارد. با توجه به نتایج تحقیق می توان گفت که برای افزایش پذیرش تغییر در کارکنان، مدیران دانشکده های تربیت بدنی باید اثربخشی ارتباطاتشان را بهبود بخشیده و از این طریق احتمال موفقیت برنامه های تغییر را افزایش دهند.
    Abstract
    Today's organizational change for survival organizations and companies are vital and inevitable. In the meantime what is important is that with proper management, leading change in favor of organization. The aim of this research is determining the relationship between internal communication effectiveness and change acceptance in staff of physical education faculties of Tehran Universities. Method of the research is correlation kind. The statistical population was all staff of physical education faculties of Tehran Universities (university of Tehran: 32, Shahid Beheshti university: 14, Al Zahra university: 8, Shahid Rajaei university: 10 & Tarbiat Moalem university: 17 members). For sample making the total number of sampling were used and totally 80 questionnaires were gathered. Internal communication effectiveness questionnaire of Shallanberger (2009) and change acceptance questionnaire of Elving (2009) for collecting data were used. Ten sports management professors were confirm validity of questionnaires and reliability of questionnaires also was calculated by Cronbach’s alpha coefficient (Internal communication effectiveness: 0.78, Change acceptance: 0.85). The analysis of data was assessed in two distinct levels: descriptive and inference (Kolmogorov smirnov Test, Linear regression & Kruskal- Wallis Test). Results showed that the relationship between internal communication effectiveness and Support for change (t=9.25, P= 0.001), Willingness to cooperation in change (t=6.29, P= 0.001) and change acceptance (t=8.94, P= 0.001) in staff of physical education faculties of Tehran Universities is significant. Results also showed that differences between physical education faculties of Tehran Universities from view of internal communication effectiveness (Chi2= 6.95, P= 0.13) and change acceptance (Chi2= 5.50, P= 0.23) is not significant. According to the research results it can be said that for increasing change acceptance in staff, administrators of physical education faculties must improve the communication effectiveness and thereby increase the possibility of success of change programs.