عنوان پایاننامه
رابطه عوامل مرتبط در دوران بارداری با تولد کودک با اختلال کاستی توجه و پیش فعالی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49284
- تاریخ دفاع
- ۰۲ خرداد ۱۳۹۰
- دانشجو
- شیدا امیرافشاری
- استاد راهنما
- احمد به پژوه
- چکیده
- چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه عوامل تنش زا در دوران بارداری با تولد کودک با اختلال کاستی توجه و بیش فعالی است. در این پژوهش پس رویدادی با استفاده از روش تمام شماری کودکان با اختلال کاستی توجه و بیش فعالی مدارس ابتدایی پسرانه شهر جدید پرند در سال تحصیلی 90-1389 (پایه های پیش دبستانی تا پنجم) از طریق پرسشنامه تشخیص اختلال کاستی توجه و بیش فعالی در موقعیت کلاس و مدرسه توسط معلم مشخص شدند (64 نفر). به تعداد تقریباً مساوی دانش آموزان عادی به صورت تصادفی از همان پایه ها انتخاب شدند (61 نفر). سپس به مادران این دو گروه از دانش آموزان پرسشنامه محقق ساخته جهت بررسی عوامل تنش زا در دوران بارداری مانند: مشاجره، رضایت زناشویی، تجربه مرگ عزیزان و مشکلات مالی داده شد. در این پژوهش، عوامل تنشزا در دوران بارداری به عنوان متغیر پیش بین و اختلال کاستی توجه و بیش فعالی به عنوان متغیر ملاک و جنس به عنوان متغیر کنترل در نظر گرفته شده است. داده های حاصله از طریق آزمون خی دو و آزمون t برای گروههای مستقل و یومان ویتنی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بیماریهای مادر، بحث و مشاجره با دوستان و نگرانی های مالی مادر در هنگام بارداری به طور معناداری در گروه مادران کودکان دارای اختلال کاستی توجه و بیش فعالی بالاتر از گروه عادی بود. از یافته های مهم دیگر این پژوهش این بود که میانگین وزن کودکان با اختلال کاستی توجه و بیش فعالی و کودکان عادی در هنگام تولد با یکدیگر تفاوت معنادار نشان داد. به عبارتی میانگین وزن کودکان با اختلال مذکور به طور معناداری پایین تر از کودکان عادی بود. واژگان کلیدی: عوامل تنش زا در دوران بارداری، اختلال کاستی توجه و بیش فعالی.
- Abstract
- The aim of this research is study of Prenatal factors related to attention deficit & hyperactivity disorder. In this Ex post facto research attention deficit & hyperactivity disorder Children selected by the teacher (64 sample) in Parand new city primary schools (preschool to fifth grade) using available sampling method and attention deficit disorder diagnostic questioners in 1389-1390 school year. 61 normal student selected randomly in same grade. Researcher designed checklist was given to mothers of two groups in order to study the prenatal stressor factor such as: contention, marital satisfaction, death experience of relatives, financial problems and etc. In this study, the prenatal factors as predictive variable , attention deficit & hyperactivity as criterion variable considered as control variables. The Data were studied using Xi and T test for independent groups and Mann – whitney u – test. Results showed that prenatal maternal diseases, discussion and arguing with friends and mothers financial problems among attention deficit & hyperactivity disorder children is more significant than normal group. Although results showed that there is a significant distinction between the weight average of attention deficit & hyperactivity disorder and normal children at birth time. in other word the weight average of attention deficit & hyperactivity disorder children is significantly less than normal children. Keywords : Stressor factors - attention deficit - hyperactivity disorder