ارزیابی نقش کارآفرینی سازمانی در عملکرد سازمانی (مطالعه موردی: شرکت هولدینگ کسب و صنعت بین المللی ری)
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی- سازمانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 146;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51380
- تاریخ دفاع
- ۰۳ مرداد ۱۳۹۰
- دانشجو
- مهدی کریمی
- استاد راهنما
- محمد حسن مبارکی
- چکیده
- یکی از شاخههای اصلی کارآفرینی، کارآفرینی سازمانی است که بدون شک سهم چشم گیری در توفیق و تعالی سازمانها دارد . از سویی دیگر، شرکتهای کشت و صنعت در بخشهای کشاورزی، دامپروری و مرغداری به عنوان یک زیر ساخت حیاتی در تامین نیازهای غذایی کشور، با عملکردهای متوسط و متوسط رو به پایین مواجه هستند. به نظر می رسد عنایت ویژه به توسعهی مؤلفههای کارآفرینی در فرایندهای عملیاتی و تولیدی این صنعت و گسترش فرهنگ کارآفرینی میان کارکنان این صنعت بتواند، راه کار مناسبی در حل این مسأله باشد . از این رو اهتمام این تحقیق ارزیابی نقش کارآفرینی سازمانی در عملکرد سازمانی در شرکت هولدینگ کشت و صنعت بینالمللی ری به صورت مطالعه موردی است. گرایش کارآفرینانه (با ابعاد نوآوری، پیشگامی،پذیرش ریسک) و مدیریت کارآفرینانه (با ابعاد گرایش استراتژیک، گرایش منابع، ساختار مدیریت، فلسفه پاداش، فرهنگ) ابعاد کارآفرینی سازمانی و عملکرد کلی، حفظ کارمندان کلیدی، آوردن محصولات با کیفیت، ارتقاء عملکرد داخلی، جمعآوری و استفاده از دانش و مدیریت تغییرات ابعاد عملکرد سازمانی معرفی شده و همبستگی متقابل این مولفهها اندازهگیری شده است. تحلیلهای آماری بر دادههای گرد آوری شده متشکل از مدیران عالی، میانی و عملیاتی، مشخص میکند کارآفرینی سازمانی همبستگی مثبت و معناداری با عملکرد سازمانی دارد.گرایش کارآفرینانه و مدیریت کارآفرینانه به ترتیب 96% و 97% در شکل گیری کارآفرینی سازمانی و ازطرف دیگر کارآفرینی سازمانی به میزان 34% بر عملکرد سازمانی تاثیر مثبت دارد. براساس آزمونهای میانگین میتوان اظهار داشت، کارآفرینی سازمانی در شرکت مورد مطالعه وجود نداشته و از سوی دیگر عملکرد سازمانی، در حد متوسط میباشد. در پایان با توجه به نتایج پژوهش، پیشنهادهایی برای توسعه کارآفرینی سازمانی در شرکت هولدینگ کشت و صنعت بین المللی ری و صنایع مشابه شده است. واژگان کلیدی: کارآفرینی سازمانی، گرایش کارآفرینانه، مدیریت کارآفرینانه، عملکرد سازمانی.
- Abstract
- Corporate Entrepreneurship (CE) is one of the main streams in entrepreneurship, which undoubtedly has a significant portion in the success and improvement of organizations. On the other hand, agro-industry companies in the agriculture, livestock and aviculture sectors, as vital infrastructures in supply of nutritious needs of the country, perform poorly. It seems that paying special attention to development of entrepreneurship elements in operational and production processes of this industry, and developing entrepreneurial culture in the employees of this industry could be an appropriate solution in order to solve the problem in question. Therefore, the present study attempts to evaluate corporate entrepreneurship in organizational performance in the Rey International Holding Agro-Industry company, as a case study. Entrepreneurial attitude (including innovation, pioneering, and risk taking dimensions) and entrepreneurial management (including strategic orientation, resources orientation, management structure, philosophy of rewarding, and culture dimensions), dimensions of organizational entrepreneurship and general performance, maintaining key employees, providing quality products, promoting internal performance, gathering and taking advantage of knowledge and change management of organizational performance dimensions were introduced, and then cross correlation of these elements were measured. Statistical analysis of the gathered data from top, middle, and operational managers specifies that corporate entrepreneurship has a positive and meaningful correlation with organizational performance. Entrepreneurial attitude and entrepreneurial management, respectively, 96% and 97% are positively related in forming corporate entrepreneurship. On the other hand, corporate entrepreneurship is positively related (34%) to organizational performance. According to the T test, we could put that corporate entrepreneurship in the studied company was not an existing element. But the organizational performance was average. Finally, according to the results of our study, some suggestions were proposed in order to develop corporate entrepreneurship in the Rey International Holding Agro-Industry company and the similar industries. Keywords: Corporate Entrepreneurship, Entrepreneurial attitude, Entrepreneurial management, organizational performance.