عنوان پایان‌نامه

طراحی مدل قیمت گذاری هدانیک خودروهای تجاری



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی مدل قیمت گذاری هدانیک خودروهای تجاری" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت بازرگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49516
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    محسن نظری

    این پژوهش با استفاده از روش قیمت گذاری هدانیک جهت خودروهای تجاری در بازار ایران بر مبنای داده های 100 تیپ مختلف از حدود 20 عرضه کننده خودروکار در طی دوره زمانی 5 ساله (از سال 1385-1389) فراهم آورده شده است. محقق به وسیله اندازه گیری اثر قیمت بر روی عناصر ، ویژگی ها و مشخصات محصولات مختلف با استفاده از چهار فرضیه ذیل که عبارتند از : 1. برند خودروتجاری در تعیین قیمت موثر است. 2. قدرت موتور خودروتجاری در تعیین قیمت موثر است . 3. ایمنی خودروتجاری در تعیین قیمت موثر است. 4. برخورداری از امکانات و تجهیزات مناسب تاثیر مثبت بر قیمت دارد. به گردآوری اطلاعات اولیه و آزمون فرضیات با استفاده از تجزیه و تحلیل رگرسیونی داده ها و نرم افزار spss پرداخته است. بر اساس تجزیه و تحلیل صورت گرفته فرضیه اول به جز سال 1386 برای دیگر سال ها (1385و1387و1388و1389) تایید شده است . فرضیه دوم برای تمام دوره زمانی پژوهش تایید شده است. فرضیه سوم برای سال های 1385و 1387 و 1389 رد و برای سال های 1386 و 1388 تایید شده است. فرضیه چهارم برای تمام دوره زمانی مورد تحقیق رد شده است . بر اساس این پژوهش اولویت بندی عناصر و ویژگی های محصولات با استفاده از مدل قیمت گذاری هدانیک که بیشترین تاثیر را در تعیین قیمت دارند عبارتند از : 1- قدرت موتور 2- برند 3- سیستم های ایمنی ( سیستم ترمز ABS) 4- استانداردهای زیست محیطی موتور (یورو) و در نهایت عناصری که کمترین تاثیر را در تعیین قیمت داشته اند عبارتند از: امکانات و تجهیزات (کابین خواب و کولر) ، حداکثر وزن مجاز، تعداد سیلندر و ...
    Abstract
    This research has been performed based on info. Of 100 different types of products collected from 20 manufacturers of commercial vehicles to select effective and non effective factors on pricing commercial vehicles in Iran within a five-year period of time (from 2006 to 2010) by applying hedonic pricing method . The researcher by measuring the effects of these four assumed factors on price of product : 1- brand of commercial vehicle 2- engine performance of commercial vehicle 3- immunity of commercial vehicle 4- equipments of commercial vehicle provides primary data and examine the assumptions by help of regression analyzing data and SPSS software . According to this analyze factor 1 has been proved to be effective on price in years 2006,2008,2009,2010 except in 2007. Factor 2 has been proved effective on price for the whole considered period of time. Factor 3 has been rejected to be effective for years 2006,2008,2010 but proved that affects on price in years 2005 and 2009. Factor 4 has been rejected to be effective on price for the whole considered period of time. On the basis of this research by using method of Hedonic Pricing , the result is as follows: The most effective factors has been classified to: 1- engine performance 2- brand 3- immunity (brake system ABS) 4- environmental standards of engine and the less effective factors has been classified to : 1- equipments (such as sleep cab, A/C) 2- max gross vehichle weight 3- cylinder qty. and etc.