عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر رقابت پذیری برکامیابی اقتصادی کشور ها به منظور ارائه مدلی برای ارتقای رقابت پذیری ملی ایران



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر رقابت پذیری برکامیابی اقتصادی کشور ها به منظور ارائه مدلی برای ارتقای رقابت پذیری ملی ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت دولتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50828
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۰
    دانشجو
    یحیی پروندی
    استاد راهنما
    سیدحامد وارث

    در سند چشم انداز بیست¬ساله¬ی جمهوری اسلامی ایران بر دستیابی به اهداف اقتصادی نظیر رسیدن به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی؛ رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی؛ ارتقای نسبی سطح درآمد سرانه؛ رسیدن به اشتغال کامل و ... تاکید شده است. اما دستیابی به این اهداف اقتصادی قبل از هرچیز نیازمند ایجاد بسترها و زیرساخت¬های سخت افزاری و نرم افزاری مطابق با شرایط خاص حال حاضر جهان است. مبحث رقابت پذیری ملی به عنوان یکی از مقوله هایی که در دهه های اخیر به عنوان بستر توسعه اقتصادی و دستیابی به سطوح بالاتر رفاه و استانداردهای زندگی مطرح شده است، توجه فراوانی را هم از جانب دولتمردان و هم از جانب علما و محققین حوزه های گوناگون مدیریت و اقتصاد به خود جلب کرده است. در میان شاخص های جهانی گوناگونی که در باب رقابت پذیری ملی ارائه شده است، "شاخص رقابت پذیری جهانی" متعلق به مجمع جهانی اقتصاد، حمایت بیشتری را از جانب سیاستگذاران اقتصادی کشورها و همینطور علما و محققین دانشگاهی جلب نموده است. این شاخص از دوازده رکن تشکیل شده که هریک از آنها جنبه ی خاصی از رقابت پذیری ملی (سخت افزاری یا نرم افزاری) را مورد بررسی قرار می دهد، اما هرگونه اقدام کوکورانه در به کارگیری این شاخص جهت ارتقای رقابت پذیری ملی، ممکن است نه تنها به نتیجه ی مطلوبی نیانجامد بلکه منجر به هدر رفتن تلاش ها و هزینه های صرف شده گردد. هدف این پژوهش، بررسی روابط میان ارکان شاخص رقابت پذیری ملی و کامیابی اقتصادی است تا بتوان با استفاده از اطلاعات حاصله، الگویی را برای ارتقای رقابت پذیری ملی ایران ارائه داد. برای این کار، از روش تحلیل همبستگی متعارف (کانونی) استفاده کردیم تا ارکانی را که اهمیت بیشتری در ایجاد این رابطه ی خاص میان رقابت پذیری ملی و کامیابی اقتصادی دارند، اولویت بندی کنیم. نتایج تحلیل همبستگی کانونی بر روی داده های 139 کشور جهان نشان می دهد که ارکان نهم (دسترسی به تکنولوژی)، دوم (زیرساخت) و پنجم (آموزش های علمی و کاربردی) بالاترین اهمیت را در ایجاد این رابطه دارند. در انتهای پژوهش بر اساس یافته¬های پژوهش، پیشنهاداتی ارائه شده است.
    Abstract
    Within IRI 1404 Vision it’s emphasized to achieve such economic objectives as attaining the 1th position in economic, scientific, and technology arenas within South-West Asia region; accelerated and continuous economic growth; improving the level of the per-capita income; approaching to full employment; and etc. However, to achieve these objectives, first of all, we need to establish necessary software and hardware platforms in accordance with specific conditions of the present world. National competitiveness which is known as a platform of economic development and attaining higher levels of welfare and living standards has attracted abundant attentions of both governors and scholars in such different fields as management and economics during the past decade. Among the various indices have been presented for national competitiveness, Global Competitiveness Index (GCI) of the World Economic Forum has been embraced more by economic policymakers, as well as scholars and academic researchers. This index consists of twelve pillars, each of which addresses a certain (hardware or software) aspect of national competitiveness. However, any blindly application of this index for improving national competitiveness may result not only undesirable outputs, but also leads to waste efforts and costs spent. This study aimed at investigating the relationship between the pillars of GCI and economic prosperity in order to use the gained information in presenting a model for improving national competitiveness in Iran. For this, we used the canonical correlation analysis (CCA) to prioritize the pillars based on their importance in establishing the particular relationship between national competitiveness and economic prosperity. Canonical correlation analysis on data from 139 countries shows that pillar 9 (Technological readiness), pillar 2 (Infrastructure) and pillar 5 (Higher education and training) are respectively of the most important in this regard. In the final part of the study,